onsdag 25. september 2013

Eplechutney.

Da naboen min skulle reise til Spania i går lå det ett hyggelig kort i postkassa vår.
På det sto det: Bare plukk det dere vil av epler.
Veldig hyggelig, og som sagt så gjort.


Startet dagen med en tur i epletreet til naboen.
Eplene er ganske skurvete, men de er veldig gode.
Tenkte litt på hva jeg kunne bruke de til, for skurvete epler er vel ikke akkurat det som 
drar folk til fruktfatet desverre.
Så kom jeg på at eplechutney er veldig godt til høstens kjøttretter.


Her er noen av ingredisensene.
Oppskriften skal du få litt lenger ned på siden.


Her er det ferdige resultatet.
Veldig godt og smaksrikt uten at det tar helt av.


Her er chutneyen ferdig fylt på glass.
Er hyggelig å gi bort også dette.

EPLECHUTNEY

1 kg epler
500 g løk
1 ts salt
2,5 dl eplecidereddik 5%
1 rød chili
1 ts revet ingefærrot
350 g brunt sukker.

Skrell og hakk løken.
Skrell og findel eplene.
Ha løk og epler i en kjele sammen med eddik og salt.
La det koke ca 15 min.
Rens og finhakk chilien og riv ingefærrot og ha dette i kjelen.
Tilsett sukkeret og la det hele koke videre  i 15 min.
Da har chutneyen fått en tykk og fin konsistens.
Fyll på glass.

Dette er veldig godt tilbehør til både svin, vilt, okse og lam.
Dessuten er det en fin måte å få brukt opp epler som kanskje ikke er så pene.

Ha en fin ettermiddag og kveld,

2 kommentarer:

  1. Dette har jeg aldri smakt :) Så godt ut...
    Jeg har et spørsmål til deg.. Du som er lokal her på Hadeland, veit du om noen julemarked det går ann å melde seg på? Har bodd borte fra Jaren i 3 år så er ikke helt orientert.

    SvarSlett
  2. Ja dette er faktisk veldig godt til kjøttretter.
    Angående julemarkeder så må jeg si at jeg er blank, desverre. Det er jo flere før jul hvert år, men hvem som driver dem vet jeg ikke.
    Mvh Marit.

    SvarSlett