fredag 13. september 2013

Slår ett slag for utedoen.

Sært tema på bloggen idag. men interessant også.
Det jeg har tenkt å skrive om er utedoen.
Jeg har selv en "tre- seter" som du her ser.
Er jo selvsagt ikke den doen vi bruker til vanlig, men god å ha ved
strømbrudd og "påkommende" tilfeller.


Her er det plass til å være sosial selv i det vi idag ser på som noe av det mest private.
Doen har ett lite hull til venstre, ett mellomstort hull til høyre (med rester av isopopolstring for hustrige og kalde høst og vinterdager.),
 og ett stort hull i midten. 
Isoporen er vel ikke mest hygienisk, men tror den skal få være der som ett tidsvitne på hvordan man gjorde ting før.


Synes det miste hullet er så søtt, med lokk som har rumpeform, he he.
 Husker jeg tenkte på det da jeg var liten. 
Bestefaren min hadde desuten satt på en plate over dette hullet,
 hvor han hadde skåret ut ett enda mindre hull, slik at jeg ikke skulle "dette i do", som de sa.
¤¤¤¤¤¤¤
Hvorfor jeg kom på å skrive om utedoen er fordi jeg ved ett påkommende tilfelle her om dagen,
måtte bruke dette forsømte lille rommet i låven.
Heldigvis hadde jeg forsynt utedoen med toalettpapir her i våres. og det er egentlig det jeg vil vise dere.
De to morsomme dorullholderne som henger på min gamle utedo. 
Før i tiden brukte man det man hadde og her har de laget dorullholdere av ståltråd og en kvist som det er boret hull igjennom. 
Fungerer som bare rakkern.



I dag er det nostalgisk og morsomt, men også en tankevekker for vår materalistiske hverdag.
Utedoen er dessuten ett fint sted for refleksjon og filosofering. 
Her kan man løse mangt ett problem inni eget hode.
Mulig det var problemløsing de tok opp før når man kunne sitte der med naboen ved sin side.
Sikkert mang en nabokonflikt som er løst på slike gamle utedoer.


Sært tema i dag, som sagt. 
Jeg har tenkt å ta ett skippertak å få min utedo tilbake i den stand den fortjener å være i.
Så imorgen blir det fram med grønnsåpevann og skrubb.
Skal vise dere resultatet senere.
Kan ikke ha to do-historier etter hverandre.
Håper du får en fin helg og at du finner vegen innom min blogg igjen.
Legg gjerne igjen en kommentar når du har vært innom.


2 kommentarer:

  1. Herlig.
    Utedoen rundt om huser nok mange minner.
    Husker også at det var gamle aviser og ikke moderne toalettpapir.
    Jeg har også utedoen i uthuset - og den gjør nytta si i påkomne tilfeller.

    :) Inger

    SvarSlett
  2. God kveld.
    Ja, det er mye kultur i en gammel utedo faktisk. Bare man tenker over det.
    Morsomt å bringe fram litt sære tema på bloggen. Blir nok ikke det siste fra meg. He he.
    Høsthilsen fra Marit.

    SvarSlett