tirsdag 8. oktober 2013

Oppdagelsesferd i nærmiljøet.

I høstferien var jeg på oppdagelsesferd i nærmiljøet.
Som barn likte jeg dette godt. Og hvorfor ikke prøve litt igjen som voksen også?
I området rundt der jeg bor har det vært mange kalkovner.
Et par av dem er jevnet med jorden og de har jeg aldri helt visst hvor har vært.
Så etter litt reserch på internett og i en gammel bygdebok tok jeg bena fatt og dro til skogs.
Jeg fant kalkbruddet etter den ene ovnen.
Ikke at dette er noen stor bragd altså, veldig mange veit hvor dette er.
Men for meg som aldri har visst det var det en oppdagelsesferd. 
Og jeg fant det jeg lette etter.


Her står min svigerinne i bunnen av kalkbruddet, med sin lille hund.
Hun ble med på oppdagelsesferd dagen etterpå.
For lur som jeg var, gikk jeg jo første turen litt sent på ettermiddagen,
og det ble for mørkt til å ta bilder.


Inne i det gamle kalkbruddet lå en av vognene de kjørte steinen på.
Det var nemlig skinneganger hvor de trillet steinen ned til selve kalkovnen.
Så faktisk litt av skinnegangen under all mosen.
For meg er ikke dette forsøpling av naturen,
men ett kulturminne som ligger her og minner oss på hva som har foregått her 
Det gir en bekreftelse på hva stedet har vært.
Rett og slett litt lokal industri-historie.


Her har nok kalkåren i fjellet gått igjennom og fram i dagen.
Utrolig kult sted faktisk.
Ganske urskog-aktig også.


Da min svigerinne var med gikk vi litt lenger og jammen kom vi ikke over en hjulgang.
Denne har sikkert vært brukt til en vogn oppe i kalkbruddet.
Begge var enige om at det var gøy med oppdagelsesferder og at vi skal gjøre dette flere ganger.
Så nå må vi igang å lese i bygdebøkene og finne fram til flere "glemte" steder.
Ser ikke bort fra flere slike "reportasjer" fra oss.
Så la nysgjerrigheten blomstre å gå på tur, med gamle mål for øyet.
En fin måte å friske opp igjen og lære mer om lokalhistorien på.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar