søndag 10. november 2013

Tradisjoner.

Julen er vel kanskje den høytiden hvor vi har flest sterke tradisjoner.
For meg er tradisjonene viktige og har mange funksjoner.
Disse tradisjonene gjør at jeg kjenner forventning og glede ved å kunne videreføre noe,
 som generasjoner før meg har gjort.


Det gir en trygghet å vite hva jeg skal gjøre og hvordan.
Men det er også viktig å kunne lage seg sine egne tradisjoner, verden går jo tross alt fremover.
Tradisjoner er en viktig kulturbærer og gjør at vi har beholdt mye kunnskap,
som ellers lett kunne gått i glemmeboka.


Etterhvert som jeg selv har blitt eldre og nå er eneste kvinnelige tradisjonsbærer på morssiden min
kjenner jeg på at jeg gjerne skulle ha fått med meg mer mens jeg hadde sjansen.
Ikke så lett å tenke på som ungdom når alt nytt er spennende,
og betyr mer enn det trauste og kjedelige hjemme...
Men jeg er allikevel heldig som er vokst opp med besteforeldre i første etasje,
 og fikk masse tradisjoner inn med barnematen.


 Jeg er nok både en nostalgiker og romantiker, men for meg er tradisjonene 
særlig rundt julen både viktige og meningsfulle.
¤¤¤¤
Jeg koser meg med julebaksten,
 men lager ikke alle de flotte kakene mine formødre gjorde, bare noen av dem.


Jeg pusser mitt kobber og messing med glede før jul, 
men vår tradisjon er å ta pussen med ett glass rødvin til. 
Det tror jeg ikke mine formødre gjorde...


 Jeg pynter med den gamle julepynten som min mormor og mor gjorde,
men jeg har også tilført mine egne måter å pynte på.


Jeg steker ribba som den alltid har vært stekt, 
men kan gjerne tilføre noe nytt tilbehør.


 Til daglig jobber jeg i helsevesenet og prøver der ofte å skape stabilitet og forutsigbarhet.
Hverdagen blir så mye bedre for de jeg jobber med da.
Dette tror jeg er det tradisjoner ER for meg i hvertfall.
Symboler på stabilitet og forutsigbarhet.
Dette er noe ethvert menneske behøver og vi er heldige,
 vi som har gode tradisjoner å føre videre og støtte oss på.


Håper jeg har slått ett slag for de gode tradisjonene med dette innlegget.
Jeg setter i hverfall stor pris på dem.


3 kommentarer:

  1. koselig med tradisjoner....jeg har vokst opp hos min bestemor og har tatt tradisjonen med at all mat skal være hjemmelaget. og det blir den :-)
    skulle ønske jeg hadde fått noen pynt eter min bestemor, men det har jeg ikke :-(

    klem tone

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Så koselig med hilsen inne hos meg. Så gøy for da fant jeg jo veien inn til din koselige blogg også!
    Gøy å finne bloggere som er fra samme sted ja:)
    Herlige julekuler, jeg liker også veldig godt den tradisjonelle julen:)
    Ønsker deg en flott søndag:)
    Elise

    SvarSlett
  3. JA LIKER TRADISJONER HER OGSÅ
    TRYGT OG GODT
    OG BRINGER FREM
    GODE MINNER
    KLEM ELI:)

    SvarSlett