tirsdag 3. desember 2013

Julebaksten er endelig i gang.

Enelig kom jeg igang med julebaksten.
Det ble vel ikke ett typisk juleslag jeg bakte, men det er ikke så nøye.
Her hos meg er kaker kaker.


Jeg fikk så lyst til å bake Tebrød.
Kan huske at min mormor pleide å bake det rett som det var.
Jeg har ikke prøvd det før, men nå hadde jeg lyst.


Fant oppskriften i mormor sin gamle kokebok.
Slike gamle håndskrevne kokebøker er en kulturskatt mener jeg.

TEBRØD

250 g Smør (Jeg brukte Ekte Smør.)
250 g Sukker
2 Egg
500 g Hvetemel
1 ts Bakepulver

50 g Perlesukker
50 g Hakkede mandler

Rør smør og sukker skummende. 
Tilsett ett egg om gangen annenhver gang mel/bakepulver og egg.
Dette blir en fast deig. Rull så ut en stor pølse og del den i fire emner. 
Lag pølser av disse også og klem de flate på stekeformen. 
Strø så hakkede mandler og perlesukker over og klem det litt ned i deigen.
Stekes på 200 grader i ca 20 min.
Ta ut kakene og skjær de pent over på skrå så det blir pene biter.
Lag litt mellomrom mellom bitene og sett kakene inn igjen i ovnen til tørking
med ovnen på 50 grader i ca 30 min.


Som vanlig hadde ikke jeg alt som skulle til i oppskrifta.
Jeg manglet perlesukker og mandler,
så jeg bytta ut det med brunt sukker og hasselnøtter.
(De observante har nok sett at jeg hadde tatt på brunt sukker.)
Smakte godt dette også.


Så var det meg og bokser igjen da.
Bruker disse gamle fine kakeboksene som jeg er så glad i.
Denne har nok inneholdt ferdige kaker da den var ny.


Sjarmerende slitt og godt brukt,
men med en herlig syrlig grønn farge til å bli glad av.
Det blir nok ikke sju slag hos meg, men litt mer skal jeg bake.
Tusen takk for alle hyggelige kommentarer dere skriver til meg.
Det setter jeg stor pris på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar