mandag 9. desember 2013

Nye fluesopper i glass.

I går var jeg en tur innom Hadeland Glassverk.
Hadde selvsagt ikke kamera med da...
Det skulle jeg hatt for stemningen der er magisk før jul.
Men det er ikke umulig at jeg stikker innom en gang til med kamera.
Jeg var innom for å kjøpe meg glass-sopper.
I fjor var de utsolgt da jeg var innom.
Det var de ikke i år, så nå er jeg den lykkelige eier av tre fluesopper i ulik høyde.


Fluesopper er for meg en del av julepynten.
Har likt de siden jeg var barn.


Kan ikke helt forklare hva som gjør det,
men fargekombinasjonen rødt og hvitt er jeg svak for.


Dessuten tror jeg det har å gjøre med at fluesoppen er farlig og giftig.
Samtidig er den vakker og tiltrekkende. 
Den er rett og slett litt mystisk.


Jeg liker fluesopper i alle former og materialer.
Alt fra vattsopper som brukes i dekorasjoner til tresopper som er lysestaker.
Glassopper med klype til å feste på juletreet er jeg også svak for.


Ikke umulig det blir ett innlegg til om sopper her på bloggen før jul.
Kos dere i kveld da folkens.

5 kommentarer:

  1. Jeg var akkurat ferdig å kommentere da det kom et nytt innlegg,like vakkert som de andre. :))
    Klem igjen.

    SvarSlett
  2. Suk, hvor er de smukke. Jeg har ligesom du kunnet lide fluesvampe/paddehatte, siden jeg var barn. De hører til en rigtig gammeldags jul, synes jeg. Jeg købte for nylig nogle små paddehatte af glas (fra Tidens Samling, som mit indlæg handler om i dag). Første gang jeg har set dem i den størrelse - viser dem senere på bloggen.

    Kh. Marlene

    SvarSlett
  3. Åh de var stilige !!
    Eg har ikkje tenkt på fluesopp i jule sammenheng på lenge.
    Men nå fikk eg litt flashback...
    Kom plutselig på at bestemor min hadde en del
    små fluesopper hun pyntet med til jul ;)
    Så dette brakte frem en uventet julestemning ;)
    Takk!
    Klem

    SvarSlett