fredag 24. januar 2014

For like blogger?

Som vanlig er jeg litt sein i avtrekkern. Debatten om like blogger har pågått en stund. Nå har jammen jeg også tenkt å lage ett innlegg om det. Selv jeg kan jo se at mange har noe av de samme tingene i sine hjem.
Men har det ikke alltid vært slik? Mange følger det som er inn og trendy for øyeblikket,  og hvis vi ser oss tilbake i tid og deler opp tidslinjen i hver sine 10 år tror jeg mange skjønner hvor jeg vil hen.

Nå skal jeg ta for meg de 10 årene jeg husker. 70 tallet kom med tapeter med store mønstre og knæsje farger. Linoleumsbeleggene og sengetøyet var likeså. "Alle" hadde det da.

Så kom 80 tallet hvor mange malte den gamle spisestua hvit og hadde rosa vegger i stua. Rosa svaner i porselen var jo kjempehot, sammen med de to søte kattene i hvit porselen som skakket på hodet og så forelsket på hverandre. (Noen som husker?) "Alle" hadde det da.

På 90 tallet hadde "alle" trådgardiner og kappene matchet magebåndet på sidegardinene. Furumøblene skulle være lutet. Her snakker vi vitrineskapenes tiår!!! "Alle" hadde det sånn.

Så kom sekelskiftet og 2000 tallet var der.. Da var furustilen plutselig blitt furuhelvete og veggene i stua ble malt grå. Det var skikkelig hot, men samtidig skjedde det noe. Det var liksom lov å ha ulike stiler i hjemmet.
Shabby Chic, Industriell stil, Nordisk stil, Nostalgisk stil, Landlig stil man kan nevne i fleng. Og der er vi vel enda håper jeg. At vi kan innrede som vi vil og at alt er like bra. Man må få lov å ha den stilen man liker sjøl.
For meg er det helt likegyldig om du har bare hvite møbler, miks av alt mulig, masse dyre designting eller om du har plukket opp noe shabby fra en container på søppla. Alle har noe som de synes er fint og det er jo flott. Er det ikke det da?

Hvis man ikke liker det man ser i en blogg må man jo ikke gå inn der gang på gang.
Blir litt som med TV apparatet, man kan skifte kanal hvis man ikke liker det man ser.

Det jeg vil fram til er at alle må gjøre det de liker. Hvis man synes en ting er fin, så blogg om det uansett om det er fra HAY eller SØPPLA. Det er jo hva du selv liker som betyr noe. Og hvis vi kjenner etter så har vi vel alle noe fra en av tiårene, som alle andre hadde i det samme tiåret tenker jeg. Mulig 2013 var Kähler og HAY sitt år og hva så, la det være det. (For min egen del kan jeg nevne sota Tangenglass fra Hadeland glassverk og Bogstad kaffe og middagservise fra 90 tallet. Tror alle jeg kjenner også hadde det da...) 
Det var før jeg ble angrepet av bruktbasillen, men jeg har jo de sakene fortsatt.

Jeg har ingen av tingene som er hot i dag, og er helt komfortabel med det. Jeg veit hva jeg liker og det er hovedsaken for meg. Hva andre liker får de gjøre som de vil med for meg. Men jeg følger med både litt her og der for inspirasjon vet man aldri hvor man får...

Og så til slutt vil jeg si at det å blogge skal være noe positivt. Det å få positive kommentarer og faktisk
stifte hyggelige skriftlige bekjentskaper er det jeg sjøl setter mest pris på ved dette forumet. Er jo en super måte å komme i kontakt med likesinnede på og også se litt av hva andre liker som jeg slett ikke har tenkt på sjøl. Jeg digger mangfoldet i bloggeland og vingler fram og tilbake mellom trend og gjenbruk like mye der som jeg vingler mellom stiler i heimen. Så der har dere meg kjære lesere.

Håper ikke jeg skremmer bort noen med dette innlegget, men det har ligget der bak i hodet mitt en stund og nå kom det ut.


Avslutter med et bilde av "vegen videre", som jeg tok i sommer. Den skal vi alle gå. Noen følger sporene rett fram, mens andre går i grøftekanten og leter etter skatter der, som Askeladden. Sånn er det bare folkens. Mange liker det samme og noen skiller seg ut. Thats it liksom.

Ønsker dere alle en flotters dag. 
Jeg liker akkurat DEG uansett om du er slik eller sånn!
Hyggelig at du besøker bloggen min.



6 kommentarer:

  1. Bra skrevet,det er jo som du sier bare å bla seg videre til neste blogg hvis man ikke liker innholdet i en. Man trenger da ikke å pine seg selv med å lese og se på bilder som er så ille at man må ta opp temaet at "alle har like blogger". Det vises sikkert til (om jeg ikke tar feil) den shabby hvite stilen og den er jo veldig vakker syns jeg . Kanskje er det litt misunnelse ute og går også. Det er såå mange koselige og flinke damer her i blogglandia at det er en fryd å være en del av dette. Ingen bør kritiseres for den stilen de velger å ha i hjemmet sitt og som de selv trives med. :)) Jeg syns ikke folk skal legge seg opp i hvilken stil andre har i hjemmet sitt, det er bare tull.
    Ha en fin helg.
    Klem.

    SvarSlett
  2. Du har så rett så rett, måtte smile litt da du listet opp de "hotte" tingene fra 70,80, og 90 tallet. Veldig kjent. Jeg er enig med deg i at alle disse stilene er det som utgjør mangfoldet, men jeg syns at folk på en måte ikke skal "jage" etter å bli best, eller anerkjent eller tro at det er de hippe tingene som trekker lesere, for det er noen slike blogger også. Jeg hopper glatt over for eksempel "reklameblogger". Man ser nesten at gnisten er borte og engasjementet fraværende og mange fine blogger har mistet noe av sin personlighet ved å bli rene blogger som nesten bare reklamerer for en tredjepart. Det er synd. Jeg liker flere stiler og lar meg lett påvirke, men jeg trekker nok mest til de bloggerne som enda blogger med ekte entusiasme og legger litt av sjela si i bloggen sin, men det er nå meg det da. Men det er viktige ting du peker på og du beskriver det så godt at jeg måtte humre litt i gjenkjennelsen. Tusen takk og ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  3. Supert skrevet :-):-) Du er flink å fortelle, så virkelig for meg alle motene du beskriver, morsomt :-)

    God helg ♡

    "Du er du og du duger"

    Klem Bente

    SvarSlett
  4. DU HAR SÅ RETT SÅ RETT
    EN MÅ BLOGGE OM DET MAN VILL
    OG SÅ FÅR EN TITTE INNOM DER MAN VILL
    KLOKE ORD FRA DEG
    FLOTT FREDAGSKVELD TIL DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  5. Der fikk du sagt mye bra gitt, er veldig enig med deg:) Fikk lyst til å minne om det gode gamle jungelordtaket fra BONYTT; Hjemme skal du trives, det er jo der du bor! Klem og fyll helga di med noe som gjør deg godt og glad:)

    SvarSlett
  6. Veldig bra skrevet, Marit og jeg er helt enig! Jeg bryr meg ikke om mange av oss har de samme tingene for det er ikke til å unngå, Vi liker det vi liker og noen stiler har et smalere intressefelt enn andre. Jeg måtte le av din beskivelse fra de forskjellige tidsepokene...hehehe...jeg husker de veldig godt...men det var jo lekkert på den tiden!!

    Ha en fortsatt fin helg! Klem fra Jorunn

    SvarSlett