fredag 10. januar 2014

Gleden over å glede seg.

Jeg er litt barnslig og liker følelsen det gir når man gleder seg til noe.
Denne vinteren har vært våt og glatt så langt og jeg må si at
mangelen på snø får meg til å lengte etter våren.
Nå er det liksom så trist ute.
Pleier å like meg med hvit snø rundt veggene og fyr i ovnen,
men i år er det annerledes, må bare innrømme det.
Så da måtte jeg finne noe å glede meg til, for å holde humøret oppe. 
Og akkurat nå er det oppstart av loppemarked - sesongen jeg gleder meg til.
Dette begynner jeg å glede meg til hvert år på denne tida,
uavhengig av holkeføre og regnvær.
Men i år er det litt sjøl-terapi også i det faktisk.


Det er fortsatt en god stund til, men i april begynner det å skje ting rundt om kring.
Jeg bruker gleden over å glede seg til noe,
til å gjøre hverdagen og de kjedelige tingene lettere å håndtere.
Når jeg gleder meg til noe skaper det gode tanker og god stemning.
Og det er lov å glede seg til noe.


Det er på en måte som å ha ett mål der fremme som man skal nå en gang.
Så må jo vegen fram til målet også tilbakelegges selvsagt.
For at den skal bli så god som mulig prøver jeg å gjøre det så koselig som mulig
rundt meg og ikke tenke for mye på det som irriterer meg, 
eller ting jeg ikke får gjort.
(Som for eksempel i år, at det er holke hele tida ute og at jeg skulle gått mye mer.)


Ikke akkurat noen uvanlig oppskrift dette her.
De fleste gjør det vel sånn tenker jeg,
men jeg vil ihvertfall slå ett slag for akkurat 
gleden ved å glede seg.
Bildene i dag er ting jeg har funnet på loppemarkeder opp gjennom åra.
Jeg blir glad av disse tingene med fine farger og litt patina.


Så finn noe å glede deg over,
om det er noe du skal,
om du gleder deg over noe du selv eller andre har fått til,
eller rett og slett at du har en fin dag.
Jeg vet at dette ikke alltid er så lett, 
men jeg tvinger meg selv til dette iblant og det virker faktisk.
Men for all del det er dårlige dager og stunder 
hos meg også.
Det er helt klart.
Men dagen i dag er fin og den er til for å nytes.
¤¤¤¤
Ha det på badet!


5 kommentarer:

  1. Mange fine ting du har funnet, ikke bare på bildene her, men også andre ting du har vist frem. På en så liten plass som jeg bor, er det ingen sesong på loppislivet. Her er det ganske sporadisk, men har derimot gleden av det hele året når det først er :) Lykke til med "jakten". Håper du deler med oss etter hvert ;)

    Mvh
    Cecilie

    Ps. elsker bildene du har tatt av de gamle dørene :)

    SvarSlett
  2. Nydelig innlegg ♥ Du har virkelig masse lekkert,heldige deg :) ;) Du burde ha en salgs blogg,har du tenkt på det?
    Da må du ha en fiiin helg med masse GLEDE :)

    God klem Bentevenn

    SvarSlett
  3. Hei Marit
    Ja, du lager bare en blogg nr.2 :-)
    Hadde vært kjekt :-):-)

    Klem

    SvarSlett
  4. Så mange fine loppefunn du har, Marit! Det skal bli spennende å følge med å se hva du finner i år:) Jeg er nesten aldri på loppemarkeder lengre, det er så mye folk og liten plass at jeg har droppet det. Jeg liker best bruktbutikker og auksjoner...men er det et loppemarked i nærheten her jeg bor så skal jeg ta meg en tur:)
    God helg, klem fra Jorunn

    SvarSlett
  5. Tusen takk for inspirerende bilder, og gode og viktige ord !
    Det er akkurat hva eg har gått og tenkt på i det siste, men det er ikkje alltid så lett... ;)
    Riktig god helg.
    Klem

    SvarSlett