onsdag 12. februar 2014

3 for 2. Ja takk!!!

I dag må jeg bare advare dere og si ifra at det ikke kommer et interiør eller bruktinnlegg fra meg her på bloggen. Prøver meg heller med en tankerekke jeg har i forbindelse med en hverdagsfrustrasjon...

Noen ganger lar jeg meg provosere av hva andre vil bestemme for meg. Det jeg irriterer meg over nå, er at noen har funnet ut at tilbudene av typen 3 for 2 i dagligvarebutikkene ikke er bra. Dagligvarekjedene skal hjelpe oss forbrukere å kaste mindre mat ved å fjerne disse tilbudene. Hva er det jeg hører??? Jeg kaster da vel for svingende ikke en eller to pakker med kjøttdeig eller noe annet jeg har kjøpt på tilbud!!! Hjemme hos oss har vi fryser og det regner jeg med at veldig mange andre har også.



Bruker jeg to av tre pakker med noe jeg har kjøpt, fryser jeg selvsagt eller bruker  den siste neste gang jeg skal lage noe med for eksempel kjøttdeig hvis det er det som har vært på tilbud. Hvis noen er så korka at de kaster den siste pakka av noe er det vel hodet deres det er noe galt med,  eller lommeboka som er for full, jeg har ihvertfall ikke råd til å kaste mat! 

Får man tre for to pakker med tørrvarer har vel de fleste ei hylle i et skap der man kan lagre slike ting.
Kjøpte forleden 4 flasker med flytende vaskepulver for kr 100 og jeg fikk jo ikke brukt alle på en gang, men jeg kasta jo ikke de tre siste for det. Såpass tenkte jeg da når jeg putta de opp i handlevogna at jeg skjønte at jeg måtte lagre dem til de skulle brukes... 

Jeg må si at dette skjønner jeg virkelig ikke bæra av. Det eneste jeg kan være enig i at det er dumt med
tre for to tilbud på, er på sjokolade. For der klarer jeg ikke spare de to siste. Men jeg skal love dere en ting.
Sjokoladen blir ikke kasta, de blir fortært og legger seg godt rundt sidebeina mine. Allikevel er det vel min karakterstyrke det er noe galt med, ikke tilbudet... Det er vel jeg som burde kjøpt bare en sjokolade ikke tre. Som regel er det jo tre for prisen av to som er tilbudet og skal jeg bare ha en sjokolade er det fortsatt billigst der og da å kjøpe bare en...  


Vel til slutt må jeg jo si at jeg skjønner at det er dumt at noen kaster mye mat og at vi forbruker alt for mye hele tiden, men hallo da får vi heller ta oss sjøl i nakken med det samme og lære opp barna våre bedre så de ikke blir like teite som oss. Det er jo dem vi må satse på i framtida og det hadde jo vært litt lurt om de hadde lært seg å ta noen egne valg og avgjørelser da... Og så må jeg jo si at jeg kjøper ihvertfall ikke tre sjokolader for prisen av to lenger for jeg har kutta ut sukker, Hah!!! Men jeg unner faktsik andre å kunne gjøre det for det. 

Lurer på om matvarene blir noe billigere generelt jeg, etter at disse tilbudene har blitt borte? Det sies jo at prisen pr stk skal gå ned, men jeg tror det ikke før jeg får se det!!! Uansett kommer jeg nok til å kjøpe både fem brød og tre pakker med kjøttdeig om gangen hvis jeg har lyst. Jeg tar toppfart øverst i bakken og d.... i om noen tror jeg skal hjem og kaste den ene pakka med kjøttdeig. Tror det sier mer om dem enn meg. 

Som dere skjønner er jeg både vrien og vrang. He he...

Ønsker forøvrig alle en god uke videre.




4 kommentarer:

  1. Er så enig med deg!!!
    Men er jo Norge i et nøtteskall, de skal jo snart bestemme alt for oss som bor i dette landet!
    Du er nok ikke alene om å være vrien og vrang når det kommer til slikt ;-)
    Vel... pust dypt... og ha en strålende dag!
    Klem Trude C.

    SvarSlett
  2. Kjøper stadig 3 for2 tilbud.
    Syns det er veldig flotte tilbud når det gjelder
    ting en kan fryse eller som holder seg lenge
    Kjøper sjelden det på frukt eller grønsaker.
    Håper det bare er et "dumt" forslag.
    Ha en god dag :)

    SvarSlett
  3. He he, jeg humrer for meg sjøl. Har sett den reklamen. Jeg handler ikke i den kjeden (den finnes ikke her), men har mine tvil om at det er noen annen grunn til at de gjør det enn at de ser for seg å tjene mer på det sjøl.

    Her i huset er det også både kjøkkenskap, kjøleskap, fryser og god planlegging med i bildet, så det er ikke så mye som kastes her heller. Og er det noe jeg ikke har bruk for, så kjøper jeg det ikke uansett hvor gpdt tilbudet er. (",)

    SvarSlett
  4. Det er nok ikke tilbudene som er årsaken til at vi kaster mye mat, men det har med holdninger å gjøre.. Folk handler inn uten å planlegge og mange kaster sikkert mat fordi de ikke hadde lyst på det de hadde kjøpt allikevel. Her i huset planlegger vi ukas innkjøp på søndag, handler på mandag og etterhandler til helgen på fredag/lørdag.
    Vi er dårlig på å spise opp rester hvis det blir igjen noe etter middagen og det blir nok dessverre kastet.
    Synes du har laget et fint innlegg :D

    SvarSlett