fredag 7. februar 2014

En skjult skatt...

En skjult skatt dukket opp da jeg skulle se igjennom noen gamle bøker jeg hadde liggende.
Hadde kjøpt disse bøkene for det var så fin skrift i dem.
Tenkte egentlig på å bruke dem til noe kreativt.


Har imidlertid kommet på andre tanker nå da jeg sjekket når de var trykket.
Disse skal få bli som de er, kan ikke ødelegge dem allikevel...


Her er de gamle bøkene jeg satt og så over.
Tre bøker med religiøst innhold, som noen har tatt vare på fram til jeg fant dem på en bruktbutikk.
Nå skal de få bo hos meg.
Gamle bøker er fint som dekorasjon i interiøret.


Den eldste boka var trykket i 1888.
Det er en stund siden det...
Trykket ved Sentraltrykkeriet i Larvik, eller Laurvik som skrivemåten var da.
Bare sånne ting får meg til å ta vare på disse bøkene og ikke ødelegge dem.
Har nok en liten konservator iboende...


Den skjulte skatten jeg fant inne i den eldste boken var dette fine engleglansbildet.
Noen har sikkert brukt det som bokmerke en gang for lenge siden.
Ser på papirkvaliteten på glansbildet at det er gammelt.


Glansbilder er vel noe alle, ihvertfall damer og jenter har et forhold til?
Jeg skal ihvertfall se om jeg klarer å finne igjen samlingen min nå.
Hadde mange fine gamle husker jeg som jeg hadde arvet fra min mor, og som hun
hadde arvet fra sin mor igjen.
Så nå blir det leteaksjon, tror jeg vet sånn cirka hvor de befinner seg.
Håper jeg...


I en av bøkene har en eier skrevet inn sitt Ex Libris.
Så fint de skrev i gamledager...
Jeg lar meg facinere av så mangt, og både håndskrift og den trykte gammeldagse skriften
er helt enestående synes jeg.


Akkurat dette glansbildet er vel et av de mest kjente.
Husker at de var veldig populære også på 70 tallet da jeg var en ivrig glansbildesamler.
Men at jeg skulle få et slikt stort gammelt et hadde jeg aldri trodd.


Så nå kan jeg si at englene finnes.
Jeg fant jo en sjøl.
Ønsker dere alle en riktig fin fredag.

9 kommentarer:

  1. Et nydelig gammelt glansbilde.
    Og bøkene er jo noen herlige skatter.
    Nei en kan ikke ødelegge slike gamle bøker.
    Jeg kopierer gamle boksider og bruker til dekorasjon
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  2. Det var nydelig ♡♡
    Tenk å finne det inni en gammel bok, det er skattejakt det :-):-)

    Klem Bente

    SvarSlett
  3. Åå så nydelig glansbilde, en herlig skatt, dette må du ramme inn å
    henge på veggen. :)) Flotte gamle bøker også.
    Ha en flott helg.
    Klem Mette.

    SvarSlett
  4. HEI,

    så flotte bøker. nydelig.
    fint du tar vare på dem - og ikke bruker dem til kreative prosjekter, for da blir de jo ødelagt.
    de har virkelig sjarm og er veldig vakre å se på, utenpå og inni. og ikke minst er de gamle.

    heldig du!
    ha en fin fin helg...
    klem TOVE

    SvarSlett
  5. Oi ..så nydelig ♥..og tenk å finne det inni boken da.
    Flotte gamle bøker ..en virkelig skatt.
    Ønsker deg en fin helg .
    Klem Anne

    SvarSlett
  6. Det var noen virkelig flotte bøker du har fått deg, jeg hadde heller ikke villet gjøre noe kreativt med de....de er så dekorative i seg selv! Morsomt å finne det gamle glansbildet og med eiers signatur. I gamle dager så var håndskriften mye flottere å se på enn idag, jeg har sett så mange utrolig vakre håndskrifter fra 1800-1900 tallet...å forstå det som står skrevet er en helt annen ting. Jeg husker godt jeg samlet på glansbilder, samlet også på papirdukker og servietter ..hihi....Jeg så lengre ned her at du hadde fått deg en kul vintage leselampe, veldig fin melkemugge og en fin rustikk bærplukker...du er flink til å få tak i mye fint!

    Takk for all oppmuntring, du er da veldig flink du også! Enig i at det er bra å ta de i et rolig tempo, bedre for kroppen også, lykke til videre og stå på, Marit.....til sommeren så er vi bikiniklare..hehehe....det blir nok heller shorts for min del..hahaha....

    Ha en strålende helg og kos deg med lakrissnørerene:) Skal finne noe å kose meg med jeg også:)
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  7. Vakre gamle bøker med substans....og nydelig engleglansbilde:) Tenk hvor mye tid vi brukte på slikt da vi var barn, det var nok fordi telefonen hang på veggen eller sto på kommoden og ordet verdensvev ikke var oppfunnet...;) Apropos det å selge brukte ting om du bor på et lite sted; her jeg bor er vi 19 fastboende!!! Tingstuo innvirker neppe på brutto nasjonalprodukt, men det er fint mulig å ha det morsomt likevel:))) Masse hyttefolk og ferierende i området, de har fri og elsker slike "lokale perler" - bare å kaste seg uti det så kommer det alltids noen innom:) Takk for trivelig kommentar, jeg visste ikke at skåla het Siri, men hadde en misstanke om at den kunne være Hadeland.... blir vel nødt til å gi den til svigerdatra mi ved samme navn....he he..:) klem til en utkant fra en annen;)

    SvarSlett
  8. Så bra at du tar vare på bøkene! (",)

    SvarSlett
  9. Ja det kaller jeg en fantastisk fin skatt, du var heldig som
    kom over disse !
    Jeg elsker bøker, det har jeg gjort siden jeg var liten og når jeg er på loppis o.l.
    leter jeg alltid etter flere gamle og vakre bøker.
    Og glansbildet var kjempefint :-)
    Nyt helgen!
    Klem

    SvarSlett