onsdag 19. februar 2014

Gamle lodd.

Har vært på låven igjen og finni noen gamle lodd.
Jeg visste jo at de var der da, så jeg har bare tatt de med inn i varmen.
Det er så mye kult på låven at jeg burde hatt ett hus like stort som en låve,
men det har jeg desverre ikke.
Skulle gjerne hatt mange flere av tingene der inne i huset...


Det jeg tok inn denne gangen tar jo ikke så stor plass da.
Har tenkt på å ta inn disse fine loddene før, men har glemt det hver gang.
Så nå gikk jeg ens ærend for å finne dem.


Disse to loddene likte jeg ekstra godt for det var så fin patina på dem.
Jeg liker rustfargen jeg, bare det ikke er på bilen min...


Disse loddene i messing er også fine og jeg tenker ikke å pusse dem.
For å vise dem på bloggen  tenkte jeg det var greit å vise loddene sammen med noen 
gamle beholdere. Tenker at mange hadde vekter på kjøkkenet også hvor man måtte
bruke lodd og likevektsprinsippet for å måle opp riktige mengder ingredienser til matlagingen.


Disse loddene pluss ett stort ett på 5 kg ble imidlertid brukt på høyvekta vår.
Husker nemlig at min bestefar presset høyballer og solgte til en kar som drev
med kaninoppdrett. Han betalte for høyet per kilo og da ble disse vektene brukt.
(Akkurat nå føltes det som jeg er 100 år, for at slike lodd ble brukt for 40 år siden er 
egentlig ganske utrolig når vi ser dagens digitale vekter, trengs ikke mye lodd lenger nå...)
¤¤¤¤
Ha en hyggelig dag folkens.

7 kommentarer:

  1. De var morsomme, og den boksen din til sukker var kjempefin.
    Ønsker deg en toppers onsdag :-)
    Klem

    SvarSlett
  2. Ja en begynner å bli gammel, hehe
    Mye en husker fra sin barndom som er helt
    avlegs nå. Vi hadde og ei gammel vekt Tror den
    i sin tid ble brukt til å vege dyrefor.
    Hadde lyst til å ta vare på den. men det er begrensa hva
    jeg har plass til i huset mitt. Og ingen av mine søsken ville
    ha den så da forsvant den vel
    Heldig du som har en låve å lagre ting i Da kan en ta vare på mye.
    Ha en riktig god dag :)

    SvarSlett
  3. Flotte lodd! Jeg likte også godt de som var rustne. Syns rust passer så godt med slitt treverk.
    Vi har ikke løe med masse gøy, for vi har pusset opp løen og fått den omgjort til bolighus. Når jeg får drømmen om mitt eget småbruk oppfylt håper jeg det er et sted med masse sjel og plass på løen til bruktfunn :)
    Ha en flott onsdag.

    SvarSlett
  4. HEI
    for en innholdsrik låve - rene skattekammeret.
    heldig du...
    ha en fin dag
    klem TOVE

    SvarSlett
  5. oy du har jammen mange skatter
    litt rust er jo bare sjarm
    kos deg
    klem Eli:)

    SvarSlett
  6. Det er det jeg sier,du er ei skattekiste :):):)
    Artig å se slike lodd,bare ei stor butikkvekt som mangler hos deg,hihi

    Klems fra meg

    SvarSlett
  7. Heldige deg som har en låve som du finner så mange flotte skatter i!! Kjempefine ting, Marit!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett