mandag 31. mars 2014

Hjemmelaget Prim, DIY.

På fredag lagde jeg hjemmelaget prim. Vel ikke helt fra bunnen av da,
men av noen rester av brunoster som lå i kjøleskapet.
Husker at min mormor pleide å lage dette og at jeg synes det var kjempegodt.
Primen man får kjøpt på butikken liker jeg ikke...


Yngstemann smakte på Primen og fikk varm Prim på kveldsmaten på fredag.
Det synes han var veldig godt.


Min frokost på lørdag var dette, brødskive, prim og espresso.
Hadde ingenting å klage på akkurat da, kan fort bli vant til dette...
Den primen du koker sjøl er ikke så stram i smaken som den du får kjøpt.
Her kommer framgangsmåten for dere som ikke kan det fra før.


Jeg hadde 4 brunostskorper og helte på melk så det dekket disse.
(Hadde på mer melk etter at bildet ble tatt.)
Så tilsatte jeg 2 ts sukker, kunne nok godt hatt i en til, men greit å være litt forsiktig.
Jeg holder meg jo mest mulig unna sukker...
Så lot jeg dette koke opp og tilsatte 1 ss hvetemel for å tykne massen.
Hvis man skal lage en helt glatt og fin prim burde man lage jevning av mel og melk.
Det gjorde ikke jeg og primen ble da litt grovere. Ikke klumpete, men litt ujevn.
Mormor brukte alltid jevning og hennes prim var helt glatt.
Det skal jeg gjøre neste gang også...
Så fikk det stå å koke i ca 5 min til massen var glatt og melsmaken var kokt bort.
Så helte jeg bare primen over i en glassbolle og satte den til kjøling.


Så til frokost var det klart for meg til å smake også.
Det var godt, som en liten karamell på brødskiva. Nam nam.




Så hvis flere har brunostskorper liggende er det bare 
å koke seg en kjele med prim.
Vanligvis bruker jeg brunostskorpene i brun saus, men nå hadde 
jeg så mange at jeg måtte finne på noe annet.
Ha en god uke.

5 kommentarer:

  1. Ikke dumt å benytte seg av slike rester.
    Vet det ble kokt prim på den måten i en barnehage
    jeg jobbet i for snart 30 år siden.
    Jeg bruker også brunost i brun saus.
    Nå ble jeg jammen sulten, må nok få i meg litt frokost.
    Ha en flott dag :)

    SvarSlett
  2. Hei
    smart.
    det må jeg prøve en gang...
    godt på brødskiva.
    ha en fin ny uke.
    klem TOVE

    SvarSlett
  3. Så herlig, Har også noen brunostskorper liggende så det må jeg også prøve. Ha en flotters uke

    SvarSlett
  4. Wow, dette var jo kult! Bruker stort sett også mine til brunsaus, men det er vanligvis sånn at skorpene samler seg i et raskere tempo enn vi har middag med saus, så dette var jo et veldig godt alternativ. (",)

    SvarSlett
  5. Jeg har også kokt prim på denne måten, men koker det inn mer i stedet for jevning. Ellers bruker jeg brunostrestene i gomme/mølsgrøt når jeg koker det fra bunnen, eller i duppe til raspeball og som du gjør; i saus.
    Jorunn

    SvarSlett