torsdag 6. mars 2014

Stemningsskapere...

Noe av det jeg setter pris på i interiøret er stemningsskapere.
Masse man kan bruke til dette, som blomster, bilder, tekstiler, bøker etc etc.
Det jeg oftest bruker og som er tilgjengelig hele tiden hos meg er levende lys.


Det siste tilskuddet på lysestake fronten er denne blikk lykta fra første halvdel av 1900 tallet.
Jeg viste den på søndag i bruktfunn-innlegget mitt. Må tilstå at jeg fortsatt er like fornøyd.
Det gamle slitte blikket har så fin patina at jeg liker den både på dagen uten lys inni,
 og på kvelden med levende lys inni.


Telysestakene med hull i lager et fint lysspill på veggene rundt der de står.
Nesten litt magisk når skyggene danser på veggen ettersom flammen på lyset 
beveger seg med luftstrømningene i rommet...


Mannen min skjønte ikke at det gikk an å bli så glad for å måtte betale for noe så gammelt blikkskrot... 
Han har jo bare ikke skjønt det tydeligvis. Hi hi. Han skjønte heller ikke poenget med å kjøpe dukkesleden som lysene står på. Men denne dama er jo "litt" sta og bestemt så dette blir nok stående en stund det!!!


Levende lys gjør liksom noe med stemningen i ett rom uansett hvordan det brukes.
Høye lys i krystall staker eller sølv staker skaper høytidelig stemning i ett rom.
Telys i små søte glass skaper hyggelig og uhøytidelig stemning.


Disse lysestakene her skaper både lun og som jeg sa før litt mystisk stemning.
Litt mystikk og uventede innslag i interiøret er med på å gjøre det unikt.
Innimellom klarer man det og akkurat med denne samlingen føler jeg at jeg har klart det.


Den store lykten kan brukes både med døra åpen og lukket.
Lurer på hvor i verden den kommer fra og hvem som har gledet seg over lyset fra den før?
Dekorativ er den i allefall, men regner med at den hadde en funksjon i tillegg til bare å være dekorativ.


Ble ett langt innlegg dette, men stemning er viktig og dette er stemning for meg.
Har du noe som skaper ekstra stemning hos deg?
God dag til dere alle sammen.

3 kommentarer:

  1. den var lekker....du beveger deg på plasser med mye fristelser :-)
    jeg bruker veldig mye levende lys også.....er så kos!

    klem tone

    SvarSlett
  2. Du er så flink med levende lys du. Og ja det ser virkelig ut som du får frem en lun og koselig stemning. Eg er veldig flink til å tenne lys i juletider, men så dabber det av igjen. Må kanskje bli flinkere til det, for det er veldig koselig. Men her må det passes godt på, for eg har to katter som skal stikke snuten og vifte med halen sin overalt ;) Nydelige lykter du har, eg skjønner godt du ville bruke noen kroner på det,.Men er klart ikke alle kan forstå ;)
    Ha en kjempe fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  3. Kjempefin og stemningsskapende lykt! Telysestakene er også fine! Lykta minner meg om en ovn, så jeg ser for meg at jeg sitter foran den og varmer hendene etter en gåtur i vind og blæst:) Jeg tenner ofte stearinlys, både ut og inne hele året, men mest høst og vinter. Synes det blir så hyggelig, og sammen med noen friske blomster så synes jeg det er pyntet nok. Men jeg varierer litt med interiøret også, etter humør og årstider m.m. Ha en god aften!

    SvarSlett