søndag 20. april 2014

Dagens lille skogtur.

Endelig fikk jeg rota meg ut i skauen igjen. 
Det var så godt å kjenne mose, stein og røtter under joggeskoene.
Ikke at jeg jogger altså, det er mange år siden det var ett tema...
Men det er liksom best med joggiser når man skal ut på tur.


Utsikten fra her jeg bor er det ikke noe å si på.
Man ser rett til fjells. Utsnittet her tror jeg er Norefjell. 
Dette er bare en liten del av fjellrekka vi ser nemlig, herlig luftig å ha utsikt til fjellene.


Hvitveisen har kommet noen steder. Herlig!!!
Da er det definitivt skikkelig vår.


Blåveisen har blomstret lenge og jeg fant dem i både den vanlige blå varianten,
og den heller ikke så sjeldne hvite varianten.


Sarte fine blomster disse Blåveisene.


Her har de blå og hvite Blåveisene funnet ut at de kan leve sammen.


Til min store overraskelse fant jeg også en tue med Skogsfioler midt ute i skauen vår.
Det hadde jeg ikke trodd enda, men de hadde ett lunt og solrikt voksested.
De hadde riktig funnet en plass å trives.


Hestehoven tittet også opp mange steder.
Det herlige gule bustehodet.


Bekken gikk stri og kaster seg utfor noen stryk.
Herlig med bekkebruset i solskinnet.





Som dere ser ligger det en del snø noen plasser enda. Her har jeg fanget essensen av
 denne årstiden i ett knips. Nemlig snøen som tiner, bekken som renner full,
 og den frodig skogbunnen som bader i sol. Rett og slett VÅREN.


På turen min idag fikk jeg også utrolig nok øye på to Kålsommerfugler som 
danset mellom blåveisene. Snøen ligger ikke mange centimetrene fra der de flagret rundt.
FIkk knipset den ene etter flere runder rundt den lille enga...


Ett lite glimt av bebyggelse finner jeg også på denne turen som jeg
liker så godt å gå. Fint å skimte den røde låven bak greinene.




Dette som er favoritt-turen min går ned til det lille skogsvannet som jeg har vist fram 
tidligere her på bloggen. Dette var første tur ned dit siden i høst. 
Det ligger fortsatt litt is i østenden av vannet og båten er ikke helt klar for roturer enda...
Kaldt og klart vann var det som dere ser av det midterste bildet over her.


En hvit luftig fjær fant jeg midt inne i granskogen.
Så lett og flyktig den er. Akkurat som vinden...


Uten tvil årets første syn av sopp for min del.
Disse to småingen her sto midt i stien og selvsagt måtte de dokumenteres.


Det siste bildet i dag er dette av en pytt med smeltevann rett bak huset vårt.
Drama i en sølepytt, litt snø som klamrer seg til kanten der, mens sola vil smelte den.
Sola blir akkurat her hindret av en liten sky.
¤¤¤¤
Langt innlegg her med masse bilder, men jeg ble så glad av denne turen
at det ble vanskelig å begrense seg. Jeg liker å dele opplevelsene mine
og i dag etter en to timers tur med fotoapparatet var dette resultatet.
Ta deg en tur i skogen du også.
Man blir glad av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar