søndag 6. april 2014

Gjennomsnittlig.

Greier ikke å slippe ordet Gjennomsnittlig.
Er det positivt eller negativt egentlig?
Eller kommer det an på hvilken side av gjennomsnittet man er på?
Gjennomsnitt er jo ett matematisk uttrykk egentlig, og i Store Norske Leksikon
er det beskrevet slik " Gjennomsnitt, tall som angir den "mest typiske" verdi for en mengde med tall."
Hvis jeg da skal være objektiv og det skal man jo helst være, må jeg si at
 gjennomsnittet altså er ett konstruert tall, som riktignok er ett resultat av innsamlede
verdier fra ulike faktiske variabler. Wow der fikk jeg sagt lite med mange ord gitt!!!
Men jaggu hørtes det intelligent ut. Hi hi.


Jeg er ikke noen matematiker og heller ingen samfunnsviter,
men en helt, OBS! her kommer det, Gjennomsnittlig dame i førti årene.
Men hva vil dette egentlig si.
Hva er verdiene for en gjennomsnittlig dame i 40 årene?
Hva er verdt å måle?
Er det hva vi tjener, hvor tynne eller tykke vi er, høyden vår, hvor mange barn vi har,
eller hvor stort hus vi bor i.? Dette er ikke lett gitt. Blir helt svett jeg når jeg tenker på
alt som kan kartlegges og det kan beregnes gjennomsnitt ut fra...


I denne "saken" tror jeg at jeg må konkludere med at "gjennomsnittlig" er ett vanskelig begrep.
Ihvertfall for meg. Tror rett og slett jeg skal slutte å bruke det, for hvem vil at alt skal måles og veies.
Og hvem vil vel egentlig komme til å befinne seg under gjennomsnittet?
Og ikke nok med det, noen ganger er det ikke positivt å være over gjennomsnittet heller faktisk.
Tenk deg en vektstatistikk for eksempel, der er det jo ikke spesielt positivt å ligge over gjennomsnittet...
Hmmm, vanskelig dette her altså...


Når jeg har kommet meg gjennom de første 40 åra vil jeg ikke gjennomsnittsberegnes mer.
Jeg er litt som dyrene i eventyret om "Kalven som kunne telle til ti".
Jeg vil ikke telles!!!
Jeg vil være meg selv med alle feil, mangler, plusser og minuser.
Egentlig er det det samme for meg hvor vellykket eller ikke jeg er, sammenlignet med andre.
Det er liksom ikke noe poeng å være høyt oppå en skala lenger.
Så for meg er mitt "gjennomsnitt" at så lenge jeg har det bra og folk rundt meg har det bra,
så er jeg fornøyd. Å være fornøyd er ett bra utgangspunkt for en verdi jeg liker.
Tror heller jeg skal gå ut fra hvor fornøyd jeg er, eller ikke, når jeg skal måle noe jeg.
Så det store spørsmålet nå er:
Vil du telles?
Eller er du som meg, som sier,
Å nei nå telte han deg også...?!!


Litt satt på spissen dette her, men jammen er det morsomt å tenke litt rundt
forskjellige ord og tema. Hver gang jeg gjør dette blir jeg klar over at
ting er utrolig komplekse og ganske interessante å dvele litt ved.
Selvfølgelig er det bra med gjennomsnitt noen ganger,
men tror sjelden jeg selv har behov for å vite noe om det egentlig...
¤¤¤¤
En filosofisk hilsen fra meg i dag.
Takk til dere som orket å lese dere gjennom dette.
Dere er jammen tålmodige. Hi hi.



7 kommentarer:

  1. God morgen ;)
    Interresang lesning dette her ;) Gøy med litt filosofering !
    Eg er nok sjelden gjennomsnittlig tror eg, men er nok som deg...
    vil helst ikke telles ;)
    Man er nå som man er..
    Å sammenligne seg med andre gir ingen lykke...
    tenker eg... ;)
    Ønsker deg en godt over gjennomsnittlig flott søndag hehe...
    Klem

    SvarSlett
  2. DU er inne på noe viktig her tror jeg.
    Men overlater slik statestikk og matematikk til de som kan det.
    Gjennomsnittet vil jo alltid variere også siden det som måles også er i forandring.
    Men en ting veit jeg, du er nok over gjennomsnittet glad i bruktfunn, sånn som meg :)
    Men det tror jeg det ikke finnes noen statistikk på, så det er nok bare ett uttrykk istedenfor å
    si at man er veldig interessert i brukt funn.
    I dag skal jeg på 2 loppemarkeder her på Hadeland :)
    Gleder meg masse
    Ønske deg en fin dag

    SvarSlett
  3. God søndag formiddag! Takk for filosofisk innlegg! Interessant "å spinne" litt rundt det temaet! Og nei jeg kan nok ikke regnes som gjennomsnittlig. Prøvde av en eller annen grunn i mange år å være det...men da spilte jeg en rolle og det ble slitsomt i lengden... Nå er jeg "bare" meg på godt og vondt og det fungerer best!! Takk for artig loppisrunde i går,mye fint å se! Fortsatt god dag! Klem fra Jorid

    SvarSlett
  4. Ja det er bare slitsomt å sammenligne seg med andre
    og prøve å være like eller ligge på "gjennomsnittet"
    Heldigvis er vi alle skapt spesielle og unike.
    Og ikke minst viktige og elsket.
    Ønsker deg en herlig søndag :)

    SvarSlett
  5. God formiddag :-)
    Tenker at alle må få være den man er, uansett om noen velger å
    kalle det gjennomsnittlig. Ikke så rart at vi i så fall blir litt gjennomsnittlige synes jeg, vi
    lever jo tross alt i 2014... alle sammen!
    Vær stolt av den du er, uansett :-)))
    Ha en flott søndag!
    Klem fra Gol.

    SvarSlett
  6. Morsom fundering du har gjort her ;)
    Gjennomsnittlig har jeg tenkt er et litt kjedelig ord :O Som du sier, ingen vil være under gjennomsnittet.

    Koselige bilder du har tatt ♥

    God klem
    Bente

    SvarSlett
  7. Så flott poreselnssett i midten her! Fine bilder du har!!
    Ja, det er godt å komme dit du er, at en skal trives der man er og med den man er uten så mye sammenligning! En befrielse å kunne live slik! : ) Kos deg og ha en flott uke! : )
    Mvh Vera

    SvarSlett