fredag 25. april 2014

Hyllest til Oldemors Roser.

Hei på dere alle flotte lesere.
I dag har jeg tenkt å hylle de koselige Oldemors Roser.
 Kjært barn har mange navn for jeg har også hørt dette mønsteret kalt Mormors Roser.
Dessuten finnes det utallige variasjoner over dette mønsteret.
Fra utallige porselensfabrikker rundt om i verden.


Uansett hva vi kaller det og hvilken produsent som har laget det,
 så er dette mønsteret romantisk og det minner meg om en svunnen tid.
Noe som har vært før oss.
Så om det er mormor eller oldemor sine roser,
som er avbildet spiller ikke så stor rolle.
Like vakkert er det uansett.


Jeg har bare ventet på rett tidspunkt til å få kjøpt meg ett servise sjøl,
og i vår har jeg vært så heldig. Riktignok bare kopper og skåler,
men dog, er jeg fornøyd. Kan fint brukes til noen skjønne pressglass
asjetter disse her. Det blir ikke mye mer sommer og herlighet enn
det blir når man dekker sommerbordet med disse!!!




Alle de ulike variantene av dette mønsteret er sarte og vakre.
Men jeg må for min del innrømme at jeg liker de litt eldre variantene best.
Slik som dette her, rosene er så sarte og livaktige og ikke så 
stiliserte som på de nyere utgavene.



Smaken er jo som kjent delt så noen vil sikkert være uenig med meg.
Men slik er det at noen liker mora og andre liker dattera.
Bra er det, så blir det noen for alle, også når det gjelder kopper og skåler. Hi hi.




Etter dette bilderaset her over ett av vårens beste loppefunn hos meg
håper jeg å ha hyllet disse gamle skjøre og utrolig flotte koppestellene og gitt de litt heder.
Synes at de er så flotte at de fortjente ett eget innlegg her hos meg.
Er du lei disse, eller synes du som meg at de er herlige?
Eller sagt på en annen måte er dette inn eller ut hos deg?
Morsomt å ta en liten popularitets test på dette.
Legg gjerne igjen en kommentar.

9 kommentarer:

  1. Rosekopper er absulutt inn hos meg
    Syns de er nydelige.
    Håper på en liten terrasse i sommer der jeg kan
    servere kaker på slike asjetter. Og selvsagt
    kaffe i koppene for de som vil ha det.
    Ønsker deg en strålende flott dag :)

    SvarSlett
  2. Nyyydelige bilder av nydelige kopper med roser :)
    Jeg er helt enig med deg, slike roser oser av nostalgi
    og sommer.

    God helg.

    Klem Gerd Kr.

    SvarSlett
  3. Fiiine, smiler,
    Har det på se etter lista mi til looois.
    For eg har ganske mye blå kvitt, og har bestemt meg for å kanskje se etter litt Roser i stedet for, Men på loppis går ikkje alt etter planen smiler, må vudere det som dukker opp foran nesa, og ikkje er ein heilt åleine heller!

    Blå fiol, var min Blåveis i barndommen, for det vokste altså ikkje blåveis på vestlandet. og det har vert min favoritt siden . Lagde mitt eget hemmelige blomsterbed, med søte ville vekster på hemmelig adresse. Her er det ganske mye av dei, både i hagen og beitelandet\ skogen.

    Ha ein fin dag. Klem,

    SvarSlett
  4. Nydelig bilder. :-)
    Etter som årene går, synes jeg at mer og mer av det fra tidligere tider tiltaler meg. (Kanskje det har en sammenheng med egen alder og at en ser muligheter i seg selv selv om en er født i hippie-tida!)
    Uansett så gir slike kopper og skåler meg gode assosiasjoner til mormor og koselige kaffestunder og i tillegg er de nydelige i seg selv. Ønsker deg en riktig fin helg :-)

    SvarSlett
  5. Det er nok en grunn til at dette og tilsvarende mønster ble så populært og har vedvart gjennom årene sier nå jeg - og jeg sier også ja takk,dette liker jeg - in hos meg!>Elsker rose kopper selv og har noen skjønninger langt inni skapet,hvor de er trygge!
    Skjønne detaljbilder du har tatt,så kjekt at du også fikk deg slike som du har drømt om!!! Det ordner seg for snille piker vet du!!! :)))
    Nå må du nyte fredagen - det skal jeg også ettervhert :)))

    Toveklem:)

    SvarSlett
  6. Jeg synes de er lekre :) flott og ha litt forskjellig og velge blant. Romantisk og sommerlig er jo helt perfekt nå.

    God helg klem fra Monica

    SvarSlett
  7. Synes også de er kjempe søte, og stemningsfulle.
    Du var heldig med det kjøpet ;)
    Klem

    SvarSlett
  8. Your rose pattern teacups are so delicate and gorgeous!!! They look beautiful with your bouquet of roses next to them. What a lovely find!
    Mary Alice

    SvarSlett
  9. For et herlig og romantisk servise. Det var kjempesøtt! Skjønner godt at du er fornøyd med det ;-)

    Ønsker deg en super kveld!

    SvarSlett