onsdag 30. april 2014

Nostalgi og noen bruktfunn.

Har akkurat sittet og pusset et av mine funn i dag.
Mens jeg har sittet å pusset har jeg hatt tid til å tenke litt. Det er fint.
God avkobling rett og slett.


Funnet jeg pusset var dette håndspeilet. 
Ett flott gammelt speil med fasettslepet kant og en fin blomsterkrans på baksiden.
Inni blomsterkransen står det inngravert Ingeborg, med snirklete
skjønnskrift. Jeg blir helt overveldet av hvor forseggjort alt var før.


Fortsetter med neste funn fra idag. 
Dette herlige melkaret med flott dekor og snirklete skrift her også.
Gosh i dag har jeg vært så heldig altså!


Jeg er en detalj-elsker og her er det mer enn nok å ta av.
Kan ikke se meg mett på dette jeg.
Ja, jeg er litt rar som elsker gamle ting, men det har nok 
å gjøre med røttene mine...


Disse to flotte saltkarene var jeg også så heldig å få kjøpt i dag.
Tenk det da. Noe så flott!
Kjøkken nostalgi på sitt aller aller beste.
Er det noe jeg er svak for så er det akkurat gamle kjøkkenting.
Gode minner fra barneårene forbindes med dette.


Er oppvokst med ett gammelt gårdskjøkken med panelte vegger og en gammel 
hjemmesnekret kjøkkenbenk, slagbenk og ett gammelt bord.
En gammel gruehatt, som aldri ble fjernet, hvor Jøtulovnen hadde fått plass innunder. 
Besteforeldrene mine bodde der, og jeg bodde i etasjen over med mine foreldre.
Jeg synes mormor sitt kjøkken var verdens koseligste og var mye der.
Fikk servert melk med kaffe, for det var vel det det startet med, ikke kaffe med melk.
Nystekte tebrød og pelargonier i vinduene gjorde liksom verden til ett
godt sted å være. Tror dette var starten på min kjærlighet til
gamle kjøkkenting. Ikke så rart kanskje?
Dette var noe av barndommens rosa skjær som har satt sine
positive spor hos meg.
¤¤¤¤
Ønsker dere en flott og koselig dag.
( En opplysning må dog legges til her. Innlegget ble skrevet i går.Har selvsagt ikke rukket
 å gjøre noen funn  kl 07.00 om morgenen når dette innlegget blir publisert. 
Ville ikke endre på idag formen innlegget er skrevet i.)

4 kommentarer:

  1. Så koselig du forteller, fine funn.
    Du får meg også ut på mimreveien, har tenkt på besteforeldrene mine, og mimra her.
    Min farmor hette Ingeborg, me budde på samme gård. ho gikk med håret i ein knute (kalte den dult) på hodet, og hadde tørkle over ute. Husker eg kom litt tidligt ein morra, bestemor holdt på å greie håret, tror eg bare sto å måpte, bestemor hadde hår lenger enn seg selv, syns det var så fint, men ho var rask, og flette det og lagte dult på nytt.
    Mormor hadde pelargonier i vinduene sine, kalte dei for Prinser på vestlandet. Farmor hadde porselens blomst i bestestova, og pion i Hagen.
    Ho blei flau av seg selv for å skryte av pionen si.
    Eg har begge forsatt. Ho var glad i hagestell , hadde mye fint.men det skulle helst være matnyttig.

    Det var eg som fant min bestefar når han døde, bestemor var i hagen.
    Skulle opp til dei med dagens post, husker bestefar som ein skøyer.
    Ha ein fin dag klem,

    SvarSlett
  2. For et nydelig innlegg på alle mulige måter :-) Og hvor finner du alle disse lekre skattene!!!!!!
    Du gav meg en fin start på dagen, ønsker du får en riktig fin dag :-)

    SvarSlett
  3. I går,i dag,i morgen…essa,det er vel ikke så nøye på når du fant desse skattene men heller AT du fant dem (din heldiggris)!
    Så mye fint,blir helt overveldet av alt det fine du finner og til stadighet viser.Du har blikket for skatter ihvertfall,og tar de nydeligste detaljbildene!Men som du skriver,det er jo nettopp detaljene og måten ting ble laget på før som gjør dette til skatter,det var skikkelig håndverk i gamle dager ja.
    Og nå er det helg igjen og sikkert flere loppemarked på deg eller??? ;)
    Her blir det hundeutstilling på lørdag så neste dagene blir det bare pels,pels og atter pels livet vil dreie seg om her!
    Nyt dagene og forhåpentlgivis en fin start på Mai (her snøer det!)
    Toveklem:)

    SvarSlett
  4. Drømte meg heeelt bort :-) :-)Så nydelig det speilet er og flott det settet også:-)
    Barndommens minner er vel det som er årsaken til min kjærlighet til nostalgi også. Bestefars kjøkken var bare det koseligste plass å være ♡♡♡
    Så heldig vi er å ha slike minner :-):-)

    God klem
    Bente

    SvarSlett