onsdag 9. april 2014

Stadier i en avskåren roses liv.

Jeg liker blomster i alle former og fasonger og når jeg kjøper meg
en rosebukett, får rosene være med som motiv fra de er friske til de er visne.
Kan rett og slett si at rosene blir godt brukt her i huset...
Her kommer en bildefortelling om en roses dager hos meg.


Bildefortellingen starter faktisk med slutten...
Denne "knoppen" er ikke en knopp, men det siste bildet jeg tok
av denne vakre rosen før den havnet i kompostposen...
For det er jo der selv det vakre havner til slutt.
Flott til det siste er ett uttrykk som passer på en rose.


Men for at rosen skulle se sånn ut da den havnet i komposten hadde den riktignok
fått litt hjelp av "plastisk kirurgi"... Kirurgen det var meg, for jeg fjernet de visne kronbladene
for å få fram de friskere innerste rosebladene. Så skjønnhetskirurgi kan også
brukes på blomster. Hi hi. Ikke bare for folk dette altså...!


Slik så rosen ut før jeg foretok det "kirurgiske inngrepet". Ikke noe galt med utseende forsåvidt, 
bare litt sliten i kantene. Kjenner meg til tider godt igjen der, men jeg lar kirurgens skalpell og
botox være. Har tenkt å la naturen gå sin gang uforstyrret på  meg selv, for å si det på den måten.
Andre får gjøre hva de vil for meg, men vi fikser jo opp alt annet så jeg skjønner
faktisk at noen synes det er greit å fikse litt på seg sjøl også.


Her var rosen frisk og fin med struttende blader og ungdommelig skjønnhet.
Roser er vakre, kan ikke si annet...


Nyinnkjøpt og fin står rosen her sammen med påskeliljer. Den ene kler den andre.
Det er vel litt med roser som med oss mennesker.
Vi opparbeider oss litt patina med årene og jeg sier opparbeider, 
for det er merker etter ett levd liv vi sitter igjen med.
Men iblant kan merkene bli for store og man vil trekke fram viskelæret.
Sånn vil det vel alltid være, og det er greit det også tenker jeg,
sjøl om jeg selv har tenkt å la patinaen komme som den vil.
Stadig noe jeg filosoferer over her på Brukt og Blandet.
¤¤¤¤
Ønsker alle en flott dag , 
med opparbeidelse av litt mer patina.

4 kommentarer:

  1. God morgen! Så fint skrevet!! Ja, roser er skjønne, - og det er du og!! :) Klem

    SvarSlett
  2. Å for et artig innlegg Marit :)))
    Så lurt å bruke rosen i alle stadier,både på bildene og i virkeligheten,slik får man nyte dem lengst mulig :) Og det vil vi jo!!!
    Men å bevare min "skjønnhet" derimot - skal jeg gjøre det jeg kan for men uten noe kirurgi (selv om det kunne trenges)!Synes jeg ser så mange rare,stive og unaturlige ansikt at det får meg til å ville holde meg langt unna !En får være som en er,men gjøre det beste ut av det!Synes det er veldig,veldig trist hvordan enkelte rosaa-bloggere blir fronten i dagspressen som om de var superstjerner,unge jenter som tar operasjoner meg her og operasjoner meg der og stort sett bare flåser i vei og har blitt forbilder for småjenter.Huff,håper ikke hodningene smitter!Skremmende rett og slett.Og visst skal desse rosabloggerne få skrive om det de vil - det som er skammelig er at dagspressen i det hele tatt bruker spalteplass på dem,eller at de kommer på tv også!!Hvordan skal det gå med samfunnet…
    Nei da er det bedre å ty til naturen og nyte det vakre der,og lære seg til naturens gang også….

    Ha en flott dag Marit!!

    Toveklem.)

    SvarSlett
  3. Hallo Marit!

    Så fin billedfortelling og vakre roser! Det er fint å se at andre en meg også bruker blomstene til det siste:) Mange roser som har vært på vei til å visne har jeg reddet ved å snitte de godt ned...da holder de noen dager til:)

    Ha en fortsatt fin uke! Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  4. Nydelig filosofering her i dag, både bildene og tankene dine!
    Javist kan en rose brukes lenge, og du bruker de tydeligvis godt. ;)
    Ha en fin fin kveld !
    Klem

    SvarSlett