lørdag 3. mai 2014

Bruktfunn UKE 18.

Sist helg klarte jeg å få med meg hele 4 loppemarkeder på lørdagen.
Det var min dag helt for seg selv, uten andre gjøremål enn først å kjøre yngste poden til bussen.
Han skulle på konfirmasjonsleir, og slike ting går selvsagt foran ett loppis.
Deretter var resten av dagen fri til å benyttes til det mor i huset liker best, nemlig å gå på loppemarked.
Bilen ble fylt godt opp, for å si det sånn. Du store min tid så morsomt det var!!!
Gubben var skikkelig imponert over alle mine funn da jeg kom hjem. (Not!!!) He he, who cares liksom.
Jeg var ikke på noen av markedene fra start av, det er jo da utvalget er størst, men det er alltids igjen noe
bra til den som kommer sent også. Alle liker forskjellige ting så vi får med oss litt alle mann. 
 Anyway, jeg klarte å finne meg masse jeg slett ikke har brukt for, men allikevel
 ikke kunne leve uten, på alle de 4 stedene jeg var.  Hi hi.


Kakebokser er noe jeg liker veeeeeldig godt. Disse to blå her fant jeg på to forskjellige 
loppemarkeder. Den store med blomsterklistremerke på er bare så fiiiiin.
Helt riktig patina og blåfargen er rett og slett himmelsk.


Dette var tydeligvis dagen for blå kakebokser...
Det ble faktisk en blå kakeboks til, Den store som det også står KAKER på.
Disse høye boksene er fine å putte kransekake i til jul.


En koffert ble også med meg hjem.
Ett flott eksemplar med klistremerker fra Paris og Brussels på og
en transportlapp på siden. Så denne er bereist. Gøy!!!


Ja det var dette med kakebokser da. 
Denne var så fin i sort og akkurat passe slitt.
Kunne ikke la denne stå veit du.


Denne røde gamle trekassen med bærehåndtak var så søt.
Den var egentlig kun ment til lagring av lopper, men jeg fikk kjøpt den da jeg spurte.
Man kan jo ikke få annet enn et nei, så jeg spør i vei jeg,
selv om ting står  litt gjemt unna.


Slike gamle emaljerte kjeler til å koke klesvask i husker jeg faktisk
fra jeg var liten. Moren min kokte undertøy i en sånn en.
Det var på starten av 1970 tallet. Altså slett ikke lenge siden...


Noe av det gubben ga tommelen opp for var dette fruktfatet i to høyder.
Særlig etter at jeg sprayet det hvitt, det var nemlig knall rødt.
Han var imponert over at det ikke var sig i lakken!!!


Denne krakken var jo bare søt da. Med nytt trekk og kanskje ny maling også
vil den bli ett smykke.


Disse to små krukkene var da søte.
Passer perfekt som blomstervaser til selvplukkede markblomster.
Lokkene manglet, men de er fine likevel.


Denne "lampen" var fin. Det er rett og slett en stor lysestake for kubbelys,
med en lampeskjerm i metall. Gir ett flott lys-skjær.
Brettet i tre fant jeg også sist helg. Tenkte dette kunne bli enda finere med
litt kalkmaling. Må bare få kjøpt meg det først.
Får man det i vanlig fargehandel, eller kan noen tipse meg om hvor jeg får kjøpt det?
Takknemlig for gode tips i så måte.


Disse 6 gamle asjettene fra Alfred Meakin i England plukket jeg også med meg.
Noen av dem har små skall langs kanten, men de passer jo fortsatt som
skåler under sommerens terakottapotter...


En bordplate i kobber til ett gammelt røkebord kunne jeg slett ikke leve uten.
Jeg er kobberfrelst og ett slikt funn må man ikke la gå ifra seg.
Her ser dere litt mer av kofferten også. Har tenkt å bruke kobberplaten som vist på bildet.
Bare legge den oppå en krakk og vips så har man ett unikt bord.
Skal rote fram en annen krakk, som kanskje passer bedre fargemessig til platen.
Denne krakken kommer nemlig aldri til å skifte farge. Jeg digger den slitte grønnfargen!!!


Ble veldig påskete på dette bildet, men det får gå.
Keramikkvase, sikkert ett elevarbeid fra "forminga" på skolen, men jeg digger sånne
ting med litt rå struktur. Herlig!!! Denne lysestaken med skuff under hadde
til og med lappen på seg, så den var ny og ubrukt.
To flotte loppis funn!


Vinballong med en rustikk kurv i metall. Herlig!
Denne kurven kan brukes til så mangt, ha ved i ved siden av ovnen,
man kan ha puter eller pledd i den, eller rett og slett bruke den som ramme
for å fyre opp bål i utendørs, på vinteren.


Denne blå kisten fant også veien inn i bilen min.
Ei kiste er alltids kjekk til oppbevaring, og denne med flatt lokk kan jo også
brukes som ett bort. Flere bruksområder er praktisk.
¤¤¤¤
Loppemarkedene jeg var på sist helg var to stk i Hønefossområdet og to stk i Bærum.
Det var jo loppis over alt sist helg her på Østlandet, så hadde man villet
kunne man kjørt "galskytt" fra marked til marked hele helgen...
Håper dere får en fin helg.
¤¤¤¤
Noen av disse godbitene og litt til er lagt ut på 
bloggbutikken min. Så ta gjerne en titt der.

2 kommentarer:

  1. Hei loppehøna mi :):)

    Så utrolig masse flott,du er bare kjempeflink å finne skatter.Kjenner følelsen ♥♥♥
    Snart kommer det gjenbruk butikk ikke langt fra meg, johoooo som jeg gleder meg :D

    God helg Marit!

    Klemmmmm

    SvarSlett
  2. Her var det utrolig menge flotte bruktfunn.
    Heldig du som rakk innom så mange loppemarkeder
    på en dag. Og i tillegg fant så mange flotte ting.
    Hvem trenger lokk på krydderkrukker? De er jo mye
    finere med blomster i.
    Ønsker deg en herlig søndag :)

    SvarSlett