mandag 26. mai 2014

Det blomstrer i plenen.

Jeg fyker rundt med mitt lille kompaktkamera og tar bilder av 
både det ene og det andre om dagen.
I dag har jeg tatt bilder av blomstene jeg fant voksende i plenen ved
gamlehuset vårt. Det ble noen forskjellige det.


Markjordbær er bare så godt,  men disse her får vi nok ikke smake på.
De vokser midt i plenen og den må klippes. Så skal jeg ha markjordbær må jeg
nok satse på andre steder enn her... 


Disse søte små blå her er vel Forglemmegei?
Det er det jeg har trodd i alle år ihvertfall.
Nå ble jeg veldig usikker, for disse her har ikke så mange kronblader 
som Forglemmegeien jeg ser bilder av på nettet.
Noen som kan og gidder opplyse meg om hva dette er?
Det er gøy å lære mer om alt som vokser og gror synes jeg.
Så det er stas når noen legger igjen en kommentar.


Hundekjeks, den vokser og gror nær sagt over alt
her på Hadeland, så også i vår hage.


En liten ensom Skogfiol  hadde også klart å blomstre siden forrige gressklipping.
Herlig blåfarge dette her.


Smørblomster vokser også villig nær sagt over alt.
Frisk og fin blomst som må med i en bukett med markblomster.
¤¤¤¤
Dette var de blomstrende vekstene jeg fant i plenen vår.
Eller plen er ikke helt riktig sagt, vi har mer gressbakke enn en 
ren gressflate. Det ser dere jo her...
¤¤¤¤
Tror det blir naturinnlegg her hver kveld denne uka.
Det skjer så masse ute nå at det ikke
er vanskelig å finne noe å ta bilde av, eller skrive om.
God kveld.

4 kommentarer:

  1. Dreiv å kommenterte på et liljekonval innlegg, men fikk opp feilmelding, da kommer det sikkert tilbake seinere.
    Herlig blomst, jeg har hatt mine i husveggen lenge, men nå begynner de å visne ut.
    Herlig med slike vårblomster. Her vokser det også markjordbær i plenen, Nesten synd å måtte klyppe den.
    Ang tordenværet i går, så hørte vi 2 smeller før vi la oss ved 2230 tiden, nappet ut alt av kontakter, men har ikke vært verken regn eller torden her i natt. Hørte det hadde vært helt voldsomt på Jevnaker..

    SvarSlett
  2. Herlig blomstrende plen du har ...
    Og Forglemmegei er trolig en : Tveskjeggveronika ( fikk jeg fortalt av søstra mi etter mitt eget feilskjær hehe)

    SvarSlett
  3. Det er nok ikke en forglemmegei, nei. Men hva det er aner jeg ikke, tipper Gunsside her rett. (",)

    SvarSlett
  4. Det er en Tveskjeggveronika , Veronica chamaedrys . Jeg har bestandig kalt den Kattøye. Har også hørt den bli kalt "Jesu blå øyne" og enkemannssorg. Veldig yndig blomst med helt skjønn farge.
    Vårlig hilsen fra Inger Katrine

    SvarSlett