tirsdag 27. mai 2014

Er dette løpstikke?

Jeg prøver meg igjen med ett spørsmål.
Har vært så heldig med de andre tingene jeg har spurt dere
som leser bloggen min om.  Alltid noen som vet.
Blir kjempeglad hver gang jeg lærer noe nytt.
Spørmålet denne gang er om dette er LØPSTIKKE?


Kan godt hende jeg er veldig på jordet altså.
Synes bare denne veksten her ser litt sånn urteaktig ut.
Den lukter sterkt når du knekker den av.
Litt selleriaktig lukt faktisk.


På disse to bildene prøver jeg å vise fram at stilken er hul,
slik som på en rabarbra.


Nederst her ser du hele stilken med blader på litt bedre.


Da håper jeg på å bli mer opplyst etter at noen forhåpentligvis kan fortelle meg
hva dette er. Jeg har store mengder av disse stilkene bakerst i hagen min.
Dersom de kan brukes til noe er det jo fint, men dersom de er
giftige er det også greit å vite om det...
¤¤¤¤
Fin kveld til dere supre lesere.

3 kommentarer:

  1. Tror det er skvalderkål. Les om den her http://www.sabima.no/Skvalderk%C3%A5l
    Løpstikke har jeg i hagen, kan nok ligne litt.
    Les mer om den her: http://snl.no/l%C3%B8pstikke
    Har jo skvalderkål også, alt for mye av den.
    Sprer seg som det det egentlig er, ugress.
    Men den kan godt brukes. Hadde ikke salat en gang vi skulle grille,
    så da bukte jeg skvalderkålblader i salaten.
    Er mye i hagen en kan bruke, visst en bare leser litt og lærer seg hva som er hva.
    Fant nettopp ut at du kan bruke løvetannstilk som pasta?? men skal ikke kokes.
    Eller den kunne kokes også. Bladene kan jo brukes i salat og blomsterbladene,
    ja det husker jeg faktisk ikke hva de kunne brukes til, men rota
    kunne røstes og males til kaffe. Så lykke til med din "urtehage" Hehe.
    Ønsker deg ei flott kveld i sola :)

    SvarSlett
  2. Hei hei.

    Ja, dette er skvalderkål! Har selv nok av den. Men, helt riktig, de friske unge bladene kan gjerne brukes i salat!
    Klem fra Anne- Britt :-)

    SvarSlett
  3. Ja er enig med de andre- men det går fint å spise den :) Har løpstikke i hagen- skal prøve å huske å ta v\bilde av den å få den med på bloggen en dag :)

    God helg klem fra Monica

    SvarSlett