fredag 23. mai 2014

Hagen akkurat nå.

Jeg er ikke noen stor gartner eller hagemenneske.
Men det som er i hagen det tar jeg vare på.
Her får dere noen smakebiter fra hagen ved gamlehuset vårt.


Gule prestekrager som jeg kaller dem vokser i ett bed her.
Det er også Iris i dette bedet, men de kommer noe senere, er bare blader ennå.


Rabarbraen skal brukes nå i helga.
Rabarbrapai og is er ikke dumt.
Mulig det blir rabarbrasuppe også, vi får se...


Bak i hagen står ei kjempediger Hengebjørk. Den er vakker med sin hengende bladpryd.
Det risler så fint i bladene når vinden stryker seg mot greinene.
Faktisk slik at man får assosiasjoner til rennende vann.
Denne lyden hører sommeren til for meg...


Stikelsbærene blomstrer.
Så får vi se om det blir noe bær i år.
I fjor kom det noe slags sykdom på et par av disse kjerrene.
Akkurat som de bare tørket inn, men i år ser de like
pigge ut som forrige året. Snålt det der.


Vi har bare igjen ett ripskjerr. Før hadde vi to.
Det ene ville bare ikke mer for et par år siden og vi 
gravde det opp. Skal jo være lett å formere rips, så kanskje vi
prøver det etter hvert. Rips er en favoritt med vaniljesaus på.
Gleder meg til det.


Epleblomst, på ett lite tre vi har plantet for noen år siden.
Treet bar noe frukt i fjor.


Et gammelt kirsebærtre ved de gule Prestekragene.
Her er det en avsats som før var underlag for utebord og krakker.
Vi har ikke dette her lenger, da det er ganske trekkfullt akkurat der.
Bedre på verandaen... 

6 kommentarer:

  1. Ser ut som hagene våre er kommet omtrent like langt.
    er jo bare herlig nå å kose seg med alt som vokser og blomstrer.
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  2. Gul prestekrage, smiler her,
    Den heter Doronicum orientale (syn d. caucasium)
    smågullkorg.Det finnes ein storgullkorg også men den har hårete blader.
    Kall den Gullkorg du, fint det også.
    Herlig hage, skjønn tid nå, så frodig, bare synd ugrasset vokser like fort. har så stor hage her at det gror litt igjen for meg. Ikkje så glad i å luke lenger, Ha ein fin dag.
    Klem,

    SvarSlett
  3. SÅ utrolig landlig og vakkert du har det rundt deg Marit,et lite paradis,så frodig også!!!!!Her koser du deg nok,Mange fine planter og trær,er det ikke spennende å se hvordan de vokser og forandrer seg fra år til år???Du nevner det med stikkelsbær….ser f.eks at vår Syrin har maaange blomster i år,men i fjor var det få.Av en eller annen grunn varierer det veldig,og det er jo litt av spenningen medå å ha hage å følge livet i den!Og enda kjekkere når man kan høste fra den,både til magen og for øyet!Håper vår hagen en dag blir like frodig og vakker som din,huff- nå fikk jeg lyst å jobbe i hagen i dag men hendene mine sier blankt nei til jobbing av noe slag!PLanlegging er vel også viktig får jeg tenke da,hihi ;)
    Takk for deilig hageinspirasjon Marit - ha en deilig fredag!!
    Toveklem.)

    SvarSlett
  4. Hei hei.

    Nå er virkelig den fineste tiden ute. Alt ligger foran oss :) Jeg fryder meg som en liten unge om dagen; gleder meg STORT over alt som kommer opp og hvor vakkert det er. Epletrærne mine er helt mette i hvite/svakt rosa blomster, kan tro det er en fryd for øyet. Jeg ser meg liksom ikke mett på naturen nå.
    Ønsker deg en riktig fin dag!
    Klem fra Anne- Britt :-)

    SvarSlett
  5. Nydelige grønne bilder :-)
    Norge er et utrolig vakkert land :-)
    Og for et vakkert gammelt tre.
    Ønsker deg en riktig fin kveld.

    SvarSlett
  6. Å, en sånn deilig, gammel nyttehage er herlig! :) Vi har også en gammel hage, men fruen vi kjøpte av hadde vært syk i flere år, så alle nyttevekster er borte. Lettstelte blomsterbed er heller ikke å forakte, men jeg har lyst på epletrær og bærbusker etterhvert.

    SvarSlett