mandag 26. mai 2014

Søte Humler.

Får slenge meg med på å slå ett slag for Humla jeg også.
Humler har jeg alltid synes er så søte.
Den klumpete tykke kroppen med de små vingene,
gjør at den ser så snill og gossin ut.


Humlene og sommerfugler har jeg alltid hjulpet ut i friluft når de har 
kommet seg inn i vinduskarmen.
(Uhum, ikke alle andre insekter som er like heldige her hos meg.
Fluesmekkeren blir nok brukt oftere enn jeg pleier å åpne vinduet...)
Og med blomstrende vekster i krukker og bed får man
besøk av disse søte insektene.
Sprøyting og gjødsling med kunstgjødsel driver vi ikke med her.
Så jeg håper vi er ett fristed for humlene.
(Bonden sprøyter jo åkeren sin, men det er masse eng og skog rundt her,
så det ser ut til at det er bra med Humler her. Heldigvis!!!)


Bak hagen ved det gamle huset vårt er det blomstereng.
Der koser disse fine skapningene seg hele sommeren.
Da jeg var ute med kamera på torsdag drev mange store fine humler
å hentet blomsterstøv på kirsebærblomstene i hagen.


Koselig med humlesurr når man går rundt og beundrer 
naturens egen brudekjole.
Hele hagen er jo kledd i den hviteste brudestas nå.
Dette er en herlig tid, både for humler og folk.
¤¤¤¤
La humla suse og kos deg 
ekstra masse i dag.
Hi hi.

4 kommentarer:

  1. Godt å ha humla i nærheten. Ikke mange andre insekter å
    se enda, så de er vi avhengige av for å få bær og frukt
    til høsten.
    Ja det kom et skikkelig tordenskrall i det jeg stod på badet
    og pusset tennene. Men hørte ikke noe mer, Eller muligens
    litt langt borte. Ellers har jeg stort sett sovet i natt, Vært litt våken,
    men ikke hørt noe uvær. Regnet skikkelig godt her i går da vi la oss.
    Men nå skinner sola, og vi håper på ei herlig sommeruke.
    Det var en kveld i fjor? som jeg måtte kjøre en omvei for å
    komme meg hjem fra jobb, Da var veien stengt, og en annen
    vei var på grensen til å bli stengt.
    Heldigvis gikk det bra.
    Nå må jeg få i meg litt mat og komme meg på jobb.
    Ønsker deg ei herlig uke :)

    SvarSlett
  2. Objektivt sett er jeg jo glad for at humlene finnes og de er vakre også når en ser de på nærbilder slik som du har tatt. Men sånn subjektivt sett er jeg jo ikke så begeistret for å få dem helt inn på kroppen. "Traumatiske" minner fra bardommen!! Ha en riktig fin mai-dag :-)

    SvarSlett
  3. Det er en egen god sommerfølelse det med humlesurr :) Humla er vi glad i <3 Vi har ganske mye Humle her også og det er jo bra.

    Ønsker deg herlige dager

    Klem Monica

    SvarSlett
  4. Humler er skikkelig søte :) Da vi hadde kolonihytte lærte ene naboen vår ungene å klappe humlene :)
    Jeg har alltid en tom fyrstikk eske som jeg bruker å ta de inni når de har forvillet seg inn ;)
    Sommer og humler hører sammen ♥

    Skikkelig skummelt med den veien som raste ut,uff. Bra du ikke var der :O

    God klem

    SvarSlett