tirsdag 6. mai 2014

Stilstudie av en gammel kaffekvern.

Dere har jo etterhvert blitt kjent med meg og min forkjærlighet for detaljer.
Denne dagen er det den gamle kaffekvernen jeg går etter i sømmene.
Så fasinerende å se litt nærmere på slike ting.


Se hvor slitt det er over knotten på skuffen.
Her har det blitt malt kaffe til mang en god frokost og ettermiddagskopp.
Trælete arbeidshender har nok åpnet denne skuffen med de
duftende nymalte kornene mang en gang...


Det rustikke blomsterlyset kjøpte jeg på Europris og det passer
kjempefint sammen med den shabby kaffekverna.
Jammen hadde jeg ikke en boks med kaffebønner liggende også.
De er fine til dekorasjon, så jeg har en boks som jeg har fylt med hele bønner,
 disse bruker jeg igjen og igjen når jeg trenger de til litt dekorereing. 


Koselig og nostalgisk med en gammel kopp satt sammen med
den gamle kverna.


Kværna er oppatmalt en gang, men det er det som er så 
sjarmerende med akkurat denne. Det er nok gjort for en stund siden, 
ettersom den har rukket å ruste litt igjennom den "nye" malingen også.
¤¤¤¤
Jeg ruster også litt gjennom malinga. He he.
Noen som kjenner seg igjen?
En god dag til alle som ruster litt, husk at patina 
bare gjør oss vakrere!!!

9 kommentarer:

  1. Jeg har akkurat like ens kaffekvern. Bare at min har original maling, mørke blå med påmalte smale gullstriper. Har utklipp fra ukeblad, akkurat maken, der står det at den er produsert ca. 1920. I skoffen har jeg også kaffebønner. " Å nei så fin kaffekvern" sier de som kommer på besøk, tar ned kaffekverna fra hylla drar ut skoffen og kaffebønner utover hele kjøkkengolvet. Malingen over knotten på skuffen her er også slitt vekk, men bare dekorativt.
    Takk for opplysning om hvor du hadde kjøpt det fine lyset, drar en tur til Europris jeg også.
    Hilsen Inger Katrine

    SvarSlett
  2. Står også at kaffekverna er produsert ved Eskiltuna Stårindustri.
    Inger Katrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar.
      Flott at du tok deg tid til å skrive ned opplysningene om kverna.
      Morro å vite litt mer om opprinnelsen til de gamle tingene.
      Vennlig hilsen fra Marit

      Slett
  3. Kjempefin kaffekvern, jeg har også en liknende og den er malt rød. Foreløpig er den pakket ned i en eske og satt i uthuset. Men planen er jo engang å samle alt det gamle kjøkkenutstyret i et skap eller en hylle på kjøkkent når det engang blir helt ferdig. Takk igjen for at du deler bilder og historier om de mange flotte tingene du har.

    SvarSlett
  4. Mmmm….nå nyter jeg ikke bare bildene men lukker øynene og kjenner den fantastiske lukten av nykvernet kaffi!Husker jeg som liten stakk nesen så langt nedi posen eller boksen som de var mulig og dro duftene inn - deilig.Kunne gjort det samme den dag i dag,hihi ;)
    Kjempekoslig å ha til pynt da,så heldig du er :)
    Og som alltid fantastiske detaljer på bildene dine!!!!!!!
    Ha en fin dag,med mange gode kaffistunder ;)
    Toveklem .)

    SvarSlett
  5. Disse er så fine :):) Jeg har en neste maken i burgunder
    Gode minner da jeg var med pappa å kjøpte kaffe bønner :):)

    Nydelige bilder også <3

    Klem

    SvarSlett
  6. Så flotte bilder, Marit!! Blomsterlyset passet veldig godt ved siden av den særdeles fine kaffekvernen! Kaffebønnene minner meg litt om de kaffebønnelysene som var så populære for en del år tilbake...husker vi solgte massevis av de i intreirbutikken jeg jobbet den gang.

    Herlige bilder av spirende trær og blomster lengre ned her!

    Ha en flott dag:)
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  7. Kjenner lukten av nykvernet kaffe her :)

    SvarSlett
  8. Noe så sjarmerende som en gammel kaffekvern! Herlig blogginnlegg!
    Klem fra Vera : )

    SvarSlett