tirsdag 6. mai 2014

Trenger hjelp til artsbestemmelse...


Nå trenger jeg litt hjelp av dere som er mer botanisk bevandret enn meg.
Hva slags plante er dette?
Blomstene her vokste på tynne greiner som kjentes ut som en kvist.
Så dette så nesten ut som ett lite tre.
Jeg kom over denne veksten ikke langt fra ett vann, så vokseplassen var
litt skyggefull og litt rått var det der også.



Blomstene var utrolig pene og hadde fin lilla farge.
Hvis noen vet hva denne planten heter setter jeg stor pris på om
dere legger igjen en kommentar til meg.
Har aldri sett en slik blomst/ lite tre før. Vakkert er det iallefall!!!
Nå håper jeg spent på om noen kan fortelle meg.
Ha en fin kveld da dere.

4 kommentarer:

  1. kan dessverre ikke hjelpe deg, men lekker var den :-)

    klem tone

    SvarSlett
  2. Det er en tysbast, svært giftig. Blomstrer omtrent på bar kvist. Stemmer at den vokser i elveleier og der det er fuktig.
    Hilsen Inger Katrine

    SvarSlett
  3. Daphne mezerum Tystbast. så heldig du er som finner den på tur. Giftig ja men så fin.
    les mere her.
    http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/daph_mez.htm

    Hadde eg komt over den ein plass der det var mye tror eg eg hadde lurt med meg litt hjem.
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  4. Vi har en hvit type - har også hørt at den heter Tystbast - jeg klipper den ned siden vi har mange barn som løper rundt og den er jo svært giftig!

    SvarSlett