onsdag 7. mai 2014

Uteblomster.

Først må jeg få lov å takke for flere svar på mitt spørsmål i går kveld,
(forrige innlegg) angående planten jeg ikke visste hva var.
Hadde en følelse av at det kunne være en legeplante faktisk,
men at den skulle være sååååå giftig det var jeg ikke klar over!!!
Selv om den er giftig er det jo en pen plante og det er morsomt å ha
lært seg en ny art for min del. Jammen fint med bloggen,
for der kommer man i kontakt med mange kunnskapsrike
og flotte mennesker. Tusen takk for opplysningene og
linken til beskrivelsen av planten.  Det var morsomt å lese den.
Setter stor pris på kommentarene.
¤¤¤¤

Bortsett fra giftige planter i skogen, så spirer og gror det litt hos meg også.
Er ikke den flittigste til å rote i jorda, jeg må innrømme det.
Likevel synes jeg det er veldig koselig med disse årvisse
blomstene som dukker opp fra det grønne.


Pinseliljene kom tidlig i år.
Den sarte gulfargen er kjempefin.
Jeg liker så godt gult.


Her ryddet jeg vekk fjordårets brask litt tidligere i vår.
Nå har perleblomstene tatt styringen i dette "bedet".
Ikke noe fint bed med klare avgrensninger, men litt senere når
sommeren har kommet er det her jeg har mine gamle
Akeleier.  Reinfann kommer også etterhvert her.
Så i dette "bedet" blomstrer det noe fra tidlig vår til seint på høsten.


I potter på trappa står disse små Stemorsblomstene.
Herlig blålilla farge, disse her minner meg litt om Natt og Dag.
Blomstene jeg liker så godt . Gleder meg til de dukker opp.
Da skal jeg ut å plukke, men må nok smøre meg med
tålmodighet ei stund til. Før det kan jeg plukke Liljekonval.
Ser nemlig mange blader allerede. Gleder meg til det,
 de lukter jo så utrolig godt.


Løkene fra årets potter med påskeliljer skal jeg grave ned i ett bed
like ved der Perleblomstene nå blomstrer. 
Så får vi se om de kommer igjen til neste år de også.
Pent når det lyser gult rundt omkring tidlig på våren.
Ønsker dere en god dag.

1 kommentar:

  1. Så flott du fikk svar- bloggverden er en flott sted på mange måter :)

    Så fint og vakkert det blomstrer hos deg !

    Her regner det som bare det akkurat nå....

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett