torsdag 12. juni 2014

En skikkelig grøftekant bukett.

Jeg holder det jeg lover så her kommer bildene av buketten jeg satte sammen, 
langs grøftekanten mellom nyhuset og gamlehuset i går kveld.
Helt utrolig hvor mange ulike blomsterarter det vokser på en 150 meters strekning.




Skal prøve å nevne opp alle de ulike blomsterartene jeg har
satt sammen her. Det er ikke få, og enda kunne jeg plukket med meg flere...
Skogstorknebb, Hundekjeks, Tiriltunge, Liljekonvall,  Ballblom, 
Erteblomst eller Fuglevikke i to forskjellige utgaver,
Rødkløver og Smørblomst.




Tror jeg har nevnt det jeg har brukt i denne buketten her nå.
Men det var kanskje like mange planter til som jeg kunne ha plukket.
Jeg så Humleblomst, Marikåpe, Tveskjeggveronika, flere forskjellige nydelige strå, 
en gul løvetannlignende blomst og Prestekragene var også på tur til å sprette ut.
Snakk om mangfold da. Vi er utrolig heldige som får lov å oppleve dette
naturens under hver vår og sommer.
Håper du får en flott dag, jeg har en fridag i dag,
fordi jeg skal jobbe i helgen.
Har tenkt å nyte dagen maks!!!

7 kommentarer:

  1. Markblomster er noe av det fineste jeg ser! En vakker bukett!! Ønsker deg en strålende fridag! Klem fra Jorid

    SvarSlett
  2. Markblomster er bare så vakkert - her er det dessverre langt i mellom dem. :-(
    Husker barndommens dager med mange slike buketter i kjøkkenglass - dette er virkelig sommer!
    Ha en fin dag!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  3. Nydelig! Og for meg som ikke er flink med blomster, er markblomstene en redning :-) Helt gratis, bare gå ut og plukke! Og så morsomt at du du vet navnene på blomstene i buketten. Det er for meg skolelærdom fra floraen i farger som har gått i glemmeboken for lengst :-)
    Ønsker deg en fin dag. Merete-smil :-)

    SvarSlett
  4. Ser på bildene dine i innlegget under og den herlige grøftekanten din….jammen er det flott å ha det slik langsmed veiene denne tiden!Jeg var på kjøretur i går som du vet og satt å oj´et meg hver gang vi kjørte forbi Lupiner i lange baner,en gul og bl sommereng eller hundekjeks i stpre mengder.Det er bare herlig.Og buketten du har satt sammen her er likeså,dette er rett og slett symbolet på sommer.Så deilig å plukke inn,og for et mangfold da!!!!!!!!!!! Herlig :)))))
    Toveklem:)

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig med deg - grøftekanter er jo rett og slett flotte! Jeg kan vel ikke akkurat påberope meg like god kunnskap når det gjelder alle navnene som du ;) Jeg går meg ofte en tur nedover mot elva her jeg bor, der er det alltid noe jeg kan plukke med meg hjem igjen. Gratis, veldig fint og ikke minst et lite stykke barndomsminner :D

    SvarSlett
  6. Det var mange sorter på liten strekning :)) Herlig
    Har pukket jeg også, kjekkeste som fins :)

    Klem Bente

    SvarSlett
  7. Nyyydelig bukett, og det er bare så vakkert langs grøftekanter og skogsstier
    Bare tidlig i juni og det er sommer allerede...;)

    SvarSlett