tirsdag 10. juni 2014

På auksjon med Ellen Ørnes.

På lørdag altså selveste Pinseaften var jeg på auksjon.
Auksjonen fant sted på Roa i anledning Roa-dagen. Ett arrangement det er
blåst liv i, igjen de siste årene. En jeg snakket med der nede, sa at før i tida
var Roa-dagen større enn 17. Mai for de som bor der. Ikke dårlig!!!
Jeg bor jo ikke langt unna og regner meg som godt kjent på Roa, så på ett vis
føler jeg tilhørighet der jeg også. Har gått på ungdomsskolen der i 3 år og jobbet på 
Roa i 12 år, så jeg har brukt noen timer der nede...
¤¤¤¤
Okay, det var litt om Roa-dagen, så over til det jeg synes var mest morsomt.
Nemlig auksjonen. Klokken 16.00 var det nemlig annonsert auksjon og ingen ringere 
enn Ellen Ørnes hadde vært tilstede i ett par timer for å vurdere ting publikum
hadde å bringe til torgs. Hun skulle også bistå under auksjonen og fortelle litt om gjenstandene
som ble auksjonert bort. Skikkelig digg for oss antikk frelste altså!!!
Selvsagt lå kameraet mitt igjen hjemme. Det var dumt, for her hadde det blitt mange 
flotte bilder. Men jeg var i auksjons-modus og ikke bloggemodus da jeg dro, og da ble
kameraet liggende igjen hjemme desverre...



Første tilslaget jeg fikk, var på denne gamle og sjarmerende slitte vektskålen til å veie spedbarn på.
Utrolig flott patina, med både rust og avskalling på de rette stedene. Denne likte jeg.
Juhuu, heldige meg fikk denne herlig saken med meg hjem!!!


Dette toalettbords-garnityret fikk jeg også tilslaget på.
Fargen er bare vakker, og lysestaken er helt utrolig med sin tofargede nyanse.
Den fader fra gult til ferskenfarget. Helt nydelig.


Settet er fransk, for det er stemplet Baccarat. Et kjent fransk glassverk.
Det er pressglass og Ellen hadde verdivurdert det til en verdi på ca Kr 1000- Kr 1200.
Jeg synes dette var bare så vakkert...


Noen vev-skytler og ett sett gamle ull-karder ble også med meg hjem.
Jeg liker gamle redskaper som er brukt i huset. Tenk hvor mange timer noen har sittet
med disse sakene i hendene. Og tenk på det nyttige tøyet disse har bidratt til.
Dette er rett og slett ting som forteller oss mye om vår egen historie.



Disse gamle tresleivene ble også mine.
Flott patina på disse. Jeg kan jo ikke motstå det.




Denne fyrstikkeske-holderen fra Sverige fikk jeg også med meg hjem.
Som eneste høne i kurven hjemme vet jeg jo at Volvo er tingen!!!
Eller ihvertfall en av tingene gutter liker. He he.
Så det var noen som synes denne var kul da jeg kom hjem!
Litt grei mot de andre i huset kan jeg jo også være når jeg er ute på 
tur for meg selv. Hi hi.



Til slutt et par bilder av disse to tæger-arbeidene som jeg også kjøpte.
I ganske dårlig stand, men som jeg likevel ser sjarmen i.
Hyggelige ting fra gamle dager, utført i godt og solid håndarbeid. Slikt digger jeg.
¤¤¤¤
Det var ikke så mye som ble med hjem til meg, men det var masse jeg 
kunne ha tenkt meg å bli med i budrundene litt lenger på. 
Lommeboka mi satte imidlertid en stopper for det, denne gangen også... Hi hi. 
Etter å ha hatt konfirmasjon for en uke siden, og hatt tre nære slektninger
som også konfirmerte seg samme helg var lommeboka ganske slunken gitt!!! 
Men jeg er fornøyd med det jeg fikk med meg.
Auksjon er gøy, så er det noe slikt i nærmiljøet hos deg burde du 
ta deg en tur dit. Masse folk og masse gøy!!!



2 kommentarer:

  1. Så moro du har hatt det da :) Ellen Ørnes er jo så flink- boka hun har skrevet er superflott. Flotte skatter du fikk med deg- syntes du fikk med deg mye jeg da tross slunken lommebok.

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett
  2. Så utrolig gøy da også så mye fint du hadde fått tak i!
    Som Monica skriver over så er boka hennes helt fantastisk, den ligger fremme støtt og stadig;)
    Fine sommerkvelden til deg!

    SvarSlett