søndag 15. juni 2014

Rabarbra Smuldrepai, nam nam...

I dag vil jeg gjerne dele en fantastisk enkel og god dessert,
eller kaffekos-rett, med dere.
Oppskrift og framgangsmåte kommer lenger nedi innlegget her.


Måtte bruke litt av den fine Rabarbraen min.
Og valget falt på å lage Rabarbra Smuldrepai, en skikkelig sukkerbombe.
Men du så godt! Det får gå siden det ikke blir mer enn en slik pai hvert år.


Kniv og en liten bestikkskuff til å legge Rabarbrastilkene oppi.
Jeg liker å bruke ting på ulike måter og dette er jo en super plukke
kasse for Rabarbra.


Kjenner nesten at det iser i tenna allerede.


Disse skal kuttes og gjemmes under ett lokk av smørdeig.
Yummi!!!
Oppskrifta kommer her:

Dekk bunnen i en ildfast form med 
Rabarbra oppkuttet i biter.

Dette skal dekkes med ett lokk av deigen
som du lager slik:
200 g Smør/margarin
200 g Sukker
200 g Hvetemel
Rør smør og sukker hvitt, 
tilsett så melet litt og litt.
Dette blir en smuldrete masse.
Som du heller over Rabarbrabitene og 
trykker godt ned.

Stekes på 200 grader i 20 minutter.
Da er det en fin stekeskorpe på toppen.
Server med is og du har verdens
beste og søteste dessert!!!

Dette er bare såååå godt, at har du ikke prøvd dette før bør du absolutt
prøve denne oppskrifta her. Enkelt og godt!!!


Får si som Wenche sier:
"Da håper jeg det vil smake."
Velbekomme, og en fin dag ønskes
du av meg.

3 kommentarer:

  1. Rabarbrapai er veldig godt :D
    Ønsker meg rabarbra selv, men trodde det bare var ett slag med det.
    Men fant ut at det sikkert var 10 forskjellige, utvalget på hageland har jeg ikke sjekket ut enda.
    Hvilken sort har du i hagen? Er den syrlig eller "søt"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Rabarbraen min er eldgammel. Vil tro den kan ha stått der i nærmere 100 år faktisk.
      Så sorten er jeg ikke sikker på. Men den er sur, ingen tvil om det.
      Har faktisk tenkt på å anskaffe meg en rabarbratue til sjøl, og ikke visste jeg at det var så
      mange sorter. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en sur og en søt type. Jeg vil kjøpe meg
      en søt type, nå som jeg har fått vite at det finnes. Kult. Takk for info om det Elin.
      Marit

      Slett
  2. Rabarberapai er jo kjempegodt, og så
    med is til da. Nå frister du virkelig her.
    Er nok nødt for å lage det neste helg.
    Har ikke tid i dag (heldigvis) Skal på mtorsykkeltur
    i sommer, så jeg må bare få litt bedre plass i dressen.
    Er helt grei med bare ei t-skjorte under, men litt mer
    er ikke behagelig.
    Men den oppskriften der skal jeg prøve
    Må jo kunne unne seg til en midtsommerfest.
    Ha en fortsatt herlig dag :)

    SvarSlett