tirsdag 15. juli 2014

Nostalgi som vaier i vinden...

Her vaier fordums tiders undertøy i vinden.
Tenk så forseggjort alt var før.
Håndsydde ting med flotte blonder og legg selv på undertøyet.
For en flid de gjorde seg med ting før, jeg syr knapt nok 
opp ei bukse for hånd i året...








Det er ikke så rart "gamle dager" får et romantisk skjær over seg,
når vi ser på disse gevantene...
Det jeg er mest imponert over er tiden det har tatt å sy alt dette.
Se bare på den flotte mamelukken her, så mange legg som skulle faldes ned.
Tenk å sitte med dette i dårlig parafinlampelys og med slitne og ru hender
etter dagens strie arbeidsøkt. Jammen meg litt av ei avkobling.
Late var ihvertfall ikke folk før.
¤¤¤¤
Akkurat nå er jeg lat, er igang med sommerferien 
og det er deilig. Men her blir det nok ikke avkobling med
søm av mamelukker. Hi hi.

7 kommentarer:

  1. Trodde du skulle sy deg nytt undertøyssett i ferien, hehe
    Ja jeg har også mange ganger tenkt på at de brukte mange timer
    i dårlig lampelys til å sy de flotte små stingene.
    Helt utrolig for oss at de klarte det. Tro ikke de satt mange
    minuttene om gangen med hendene i fanget nei. Ikke så de på tv
    eller hadde data heller. Visst jeg hadde brukt alle timene jeg jeg sitter
    ved dataen til håndarbeid, er det mulig det hadde blitt et undertøyssett
    på meg, :)
    Ønsker deg en riktig god dag :)

    SvarSlett
  2. Så vakre ting som flagrer i vinden hos deg!!!Husker før,i mine yngre dager så fikk jeg streng mbeskjed av min mor om at undertøyet skulle IKKE henge ute på klessnoren til alles beskuelse,nei fy og fy! ;)
    Men dette var jo bare vakkert,pynter rett og slett opp :)
    Har selv litt gammelt undertøy og nattklær rundtomkring i huset,henger fremme til pynt og ange synes nok det er rart men jeg synes det er bare sjarmerende,og sier meg helt enig :for et håndarbeid de hadde før.PÅ alt!Her var det fantastiske detaljer og fint arbeid,- vi kunne sagtens tatt med oss noe videre fra den tid!Alt for mye er industrialisert og totalt blottet for sjarm i desse dager!!!!
    Så deilig at du har late dager,- det er jo sommer så det kan man unne seg!Jeg er IKKE lat i dag,- den siste uken har jeg bodd under et tre ved badevannet (skygge) og ungene har badet dagen lang,så det har blitt fint lite tid til andre ting.Litt å ta igjen i dag når det er litt kjøligere og overskyet.Men deilig å svinge seg :))))
    Kos deg videre!!
    Toveklem :))

    SvarSlett
  3. Kanskje vi skal skru av TV'n og legge vekk pc'n om kveldene og begynne og sy og brodere isteden? Fint å ha vakkert, blonderikt undertøy, noe annet enn strintruse det der! :)
    God ferie!

    SvarSlett
  4. Herlige bilder av sjarmerende, lekre, romantiske og nostalgiske klær ;-) Såååå fint ;-) Må ha vært litt av en jobb å sy og brodere dette, ja.

    Ønsker deg en super kveld - og en riktig god ferie ;-)

    SvarSlett
  5. Tenk så nydelig undertøy de hadde før i tiden- det er så koselig med slikt. Vi skulle nesten ha brukt det nå :)

    Fortsatt en fin sommer til deg :)


    Sommerklemmer fra Monica

    SvarSlett
  6. Så nyyydelig! Ja, det er litt av en jobb som er lagt ned i disse gamle undertøytekstilene....synes jeg så meg selv sitte i halvmørket og brodere...heheh....all respekt til de som gjorde det. Mamelukken og overdelen kunne man ha brukt nå også egentlig....sikkert deilig å ha på når man sitter ute i hagen..hihi...

    Det var kjempetøft det gule skapet ditt i gangen, lykke til hos Nib!

    Ha en flott ferie og kos deg masse....ser ut som det er mange godværsdager i vente.

    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  7. Så fint undertøy synes jeg godt en kan henge opp til allmenn beskuelse :-)

    SvarSlett