torsdag 28. august 2014

Litt nytt, litt brukt og litt loppefunn = høstens første lysfat.

Nå har liksom høstkosen startet for alvor her hos meg.
Det er alltid koselig å kunne sette sammen ting på lysfatet for første gang igjen på lenge.
Høsten er liksom lys og kosetid nummer en for meg. Her skal ingen krok være mørk...
Tror langt ifra jeg er alene om dette. Vi nordmenn er veldig glad i lys!!!



Etter en jentetur helt for meg selv sist lørdag ble det litt nytt, litt brukt og litt loppefunn
som danner ensemblet som er mitt første lysfat nå i høst. Det fine med å dra alene på handletur 
er at du kan gjøre akkurat som du vil. Ingen som lurer på om du snart er ferdig, og om du må ta på alt
 i hele butikken. He he. Vi damer er fæle til det, å ta på ting.  Bare tenk etter, vi tar på og ser på mange
ting før vi bestemmer oss. Gubben har et poeng der altså... Men denne gangen var jeg helt for meg selv, 
og tittet innom både et loppis, et kjøpesenter, Plantasjen, en bruktbutikk og selveste Hadeland Glassverk
 på en og samme tur. Rett og slett min egen kosedag, tre timer på egne premisser. Det var helt flott og  
veldig deilig. Litt shopping ble det også da vet dere... Her får dere se litt av denne dagens fangst.
Skal vise dere mer av fangsten i noen flere innlegg framover, for det ble litt flere ting.



Kobberfatet kjøpte jeg på loppemarkedet jeg var på.
Tenkte at dette, det skal bli lysfatet jeg skal ha på bordet mitt når jeg kommer hjem.
Den grønne planten kjøpte jeg på Plantasjen. Det er en Mimosa.
En morsom blomst som ikke liker berøring, da folder den sammen bladene og
åpner dem ikke igjen før etter ca 10 minutter. En utrolig dekorativ plante.
Håper jeg klarer å få den til å trives, for jeg liker bladverket så godt på den.



Lysestaken i tre kjøpte jeg på en bruktbutikk, eller jeg kjøpte faktisk to for det var ett par.
Synes både formen og at de ikke var malt gjorde dem ekstra kule.
Pyntepotta til blomsten er en gammel messingsak som jeg bare har sprayet med kromspray.
Dette har jeg imidlertid gjort for lenge siden, så denne er bare hentet fram fra skapet igjen.



Den søte telysestaken er fra Porsgrund Poreselen og er kjøpt på Hadeland Glassverk.
Jeg må innom på glassverket hver sesong for å hente inspirasjon og kanskje for å se litt  på
hva som er trendene akkurat nå også. Selv om jeg kjøper mest brukt er det jo gøy å følge med på
 hva som er moderne akkurat for øyeblikket også. Det er mye fint å se på der, både av glass ,
porselen, interiørdetaljer og ikke minst lys. De har også en butikk med godis med mer.
Finner både dyrt og noe som ikke koster skjorta der. 
Jeg foretrekker det siste...
¤¤¤¤
Takk for følget gjennom litt av handleturen min da.
Fint at du orket være med.
Gutta i huset meldte ihvertfall pass. Hi hi.


9 kommentarer:

  1. Så enig, så enig - høsten er en koselig tid. Da er det levende lys og ild i peisen :-)
    Jeg synes også det er deilig å dra på handletur alene; da kan jeg bruke så lang tid jeg vil uten å bli stresset over at noen venter på meg :-)
    Fine ting du har fått kjøpt deg :-)
    Ha en hyggelig dag :-)

    SvarSlett
  2. God morgn
    Jammen e du tidleg oppe:-) kjekt for oss som har ei roleg morgonstund til å lese gjennom dei koslege innlegga dine.
    Trur eg og lyt prøve meg på eit lysfat.......d. var jammen flott, men får d stå i fred for små nysgjerrige ungar????
    Fin dag til deg
    Mvh
    Mildrid-Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg starter tidlig på jobb kl 07.00 og har en halvtimes reiseveg, så jeg er oppe før kl 06.00 når jeg skal på tidligvakt.
      Så det blir ganske tidlig på¨n flere dager i uka. Deilig med ei kveldsvakt innimellom kan man si, da ligger jeg og koser meg
      litt lenger om morran.
      Marit

      Slett
  3. Hei. :)
    Så koselig høstfat.
    Pakken er kommet,kjempefornøyd.
    Ha en fin dag.
    Klem Mette.

    SvarSlett
  4. Så koslig et høstfat du har,
    og flotte funn, både nytt og gammelt:)
    Likte den blomsten din, må kanskje ta meg
    en tur på Plantasjen...

    Ha en fin dag.

    Høstklem, Gerd Kr.

    SvarSlett
  5. Høstfatet ditt er så fint Marit, ja høsten er fin og i år etter denne fine sommeren er jeg helt klar for mørketiden.

    Skal jeg kose-handle må jeg ikke ha med gutta mine iallefall, det er dømt til å bli mislykket he he.

    Ha en strålende kveld.

    SvarSlett
  6. Fint ljusfat! Ja nu behöver man tända upp om kvällarna :) Ha det fint. Kram Anna

    SvarSlett
  7. Det var et veldig koselig høstfat :) Jeg elsker høsten, det er faktisk favoritt-årstiden ;) Men her hvor jeg bor har det liksom kommet et liten mini sommer igjen.. Så den ordentlige høstkosen står ørlitegrann på vent. Jeg kjenner meg så godt igjen hva du sier ang. handletur, man kan gå hvor man vil og man kan ta på hva man vil - det er faktisk kvalitetstid i det :)

    SvarSlett
  8. Hei! Så artig og fin plante da! Og koselig lysfat med blanding av gammelt og nytt. Jeg liker også høsten godt, lufta virker klar og ren, og det er kjempekoselig å tenne stearinlys når det mørkner ute. Ha en fin kveld! Klem fra Jorid

    SvarSlett