lørdag 30. august 2014

Sommerslutt, noen tanker...

Ja dere, nå er det ugjenkallelig slutt på sommeren for i år.
Selv om det fortsatt kan være både varmt og fint, men på mandag er det første
dag i den første høstmåneden. Sånn er det bare...


Vegen går videre gjennom høstens herlige landskap.
Flotte farger venter oss og alt høsten har å by på av grøde.
Nå er tiden for å plukke, sanke og foredle det naturen gir oss.

 

Det bugner av herlige nyper her jeg bor, føler at jeg burde plukke noen
hver gang jeg går forbi en nypebusk med disse fine fruktene. Kanskje jeg skulle tørke noen 
og lage nype-te av dem...  Hmm, det burde jeg faktisk gjøre, for de er jo stappfulle
av C-vitaminer som kommer godt med til vinteren. Noen som har prøvd dette?
Tips tas isåfall imot med takk!!!


Høstfargene begynner å finne sin plass rundt omkring.
For en fargefest dette skal bli igjen!!!
Jeg elsker de klare og sterke fargene som presenteres i naturen nå.


Mine gode venninner skal snart inn igjen på båsen.
Godt de ikke vet det selv, for å bytte dette herlige utelivet med et
halvår på båsen er ikke å misunne dem. Men sååå glade de
blir igjen til neste år når vårslippet er. Så morro å se på dem da.


Georginene gir siste rest av blomstring nå.
Så herlig med blomstring såpass sent også. Har jeg aldri fått til før.
Men i år har det jo bare vært en knall vekstsesong da.


Både det nyeste epletreet med sine lyse delikate epler, 
og det gamle store treet med de sure og skurvete eplene sine bærer frukt som 
aldri før. Bra for rådyrene, for jeg samler eplene vi ikke får brukt i en haug,
som rådyrene finner når vinteren kommer. Da er de velkomne gjester
i matfatet hos oss. Disse skjønne og sky dyra.


Så med dette sier jeg farvel til sommeren 2014 og ønsker høsten velkommen.
Hver årstid har sin sjarm og for min del er det den mest sjarmerende vi går i møte med nå.
Joda, det blir mørkere, men vi har lys, massevis er på plass i ulike variasjoner her hos meg.. 
Og ja det blir kaldere, men vi har ved til ovnen, tenk å kjenne lukten av vedfyring 
og høre det sprake i ovnen når du kommer inn våt og hustrig. Det er en deilig følelse. 
Og selvsagt blir det vått, men vi kan jo være inne å hygge oss med de koseligste inneaktiviteter, 
nyte varmt drikke og kanskje bake litt. Det er alltid hyggelig om høsten.


Ja dere, jeg gleder meg jeg. Gjør dere?
¤¤¤¤
Ønsker dere alle sammen en riktig god lørdag sist på sommeren.
Nå gjelder det å nyte både det som har vært 
og det som kommer!!!

3 kommentarer:

  1. God lørdag! Jeg elsker grusveger og grøftekanter! Også for meg er høsten ei fin tid! Gleder meg til de nydelige fargene som kommer, selvom sommergrønt ikke er å forakte, ei heller vinterens hvite prakt! (ryggen tåler ikke så mye snømåking, men det ordner seg alltid). Først vil jeg nyte høsten! Klem fra Jorid

    SvarSlett
  2. jeg gleder meg også til høsten med mye innekost og fine farger utendørs :)

    SvarSlett
  3. Nyydelige Bilder under her MArit,nyter siste sommerbukettene dine!Har sett litt runndt omkring her og det er ikke tvil…høsten er på vei.Det er nok llitt slapt i enkelte krukker nå! Men som du sier…..høsten er en fantastisk tid og hjelpes som vi kan fråtse ute i alt mulig!!!!!!!!!!!!!!
    Gleder meg til å pynte mer til høst,har begynt så smått,,,men man blir jo aldri helt ferdig blir man det da????
    GOd helg til deg - og venninene dine på marken!!! :)
    Toveklem :)

    SvarSlett