torsdag 18. september 2014

Sopptur.

Tok en liten sopptur i det flotte været.
Det var masse sopp i skogen, men ikke så mange jeg er sikker på.
Derfor ble fangsten ikke så stor, men kvaliteten på 
det jeg fant var helt topp!


Piggsopp er en flott matsopp. 
Jeg pleier å blande dem i sopp-panna sammen med Kantarel og Fåresopp.
Her ser du godt hvorfor denne kalles for Piggsopp.
Ikke til å ta feil av denne.


På denne turen hadde jeg bare med meg en papirpose.
De du får fra renovasjonsvesenet er helt supre, stødige og fine.
Hvis du har tenkt å plukke flere slag, eller det er sopp du er usikker på så
kan man ha en pose for hvert soppslag slik at man ikke blander giftig sopp med spiselig sopp.
 For noen sopper kan faktisk avgi gift til de sikre dersom de ligger sammen. Det vil 
man jo helst unngå!!! Og spis ALDRI sopp du ikke er 100% sikker på!!!
Ta heller med denne soppen til soppkontrollen i din kommune
og få en kyndig kontrollør til å avgjøre hva du kan spise.


Sjøl er jeg ingen veldig soppkyndig person, men jeg er 100% sikker på noen få slag. 
Slik som Piggsopp, Kantarell, Fåresopp og Granmatriske. Steinsopp er jeg også sikker på, 
men har ikke funnet den så ofte. Dette klarer seg imidlertid for meg, og jeg er 
superfornøyd når jeg kan steike ei sopp-panne med flere ulike slags sopp, 
bacon og løk, selvsagt surret i fløte.

3 kommentarer:

  1. God Morgen Marit :)
    Så mange flotte bilder nedover her,høststemningen er på topp med både lyng,krysanthemum og sopp! :)
    Har du like fantastic vær som vi?Her har det vært nydelig flott,og hadde jeg vrt glad i sopp skulle jeg gjort som deg.Men er ingen ekspert på området og har akkurat begynt å like champignon,så plukke sopp får andre ta seg av.Men å gå tur i skogen derimot,er alltid like deilig :)))
    I dag ligger tåken skikkelig tykk rett utenfor stuevinduet og etter noen hektiske dager var det deiig å sette seg ned og ta livet litt mer med ro ,bloggebesøk inkludert :)
    Ha en fin torsdag!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  2. Er selv ikke glad i sopp, men har vært på soppturer likevel.
    Min mann og våre sønner spiser sopp så da blir det
    litt sopp i huset av og til.
    Jeg har jobbet mange år i barnehage, og da var vi også på
    soppturer av og til. Så det er greit å kunne navnet på de sikreste.
    Er jo heldigvis noen en ikke forveksler med giftige sopper.
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  3. Hei,hei.
    Her var de mye flott sopp. :) Skulle ønske jeg likte det men
    det gjør jeg dessverre ikke,gubben elsker sopp han men
    jeg sprader rett forbi de i skogen hoho. :) Stakkar , kanskje
    jeg skal plukke litt da og lage en stuing til ham...for å være
    snill.
    Ha en flott helg,kos deg.
    God klem.

    SvarSlett