lørdag 13. september 2014

Ukas bruktfunn Uke 37.

Lenge siden sist jeg hadde presentasjon av ukas bruktfunn på lørdag nå.
Tenkte kanskje det var på tide å dra igang dette igjen.
Flere har kommentert at de synes det er gøy å se hva jeg finner.
Så da blir det en runde igjen nå. Kan ikke love at det blir slike innlegg hver 
eneste lørdag, men skal prøve å få til noen ihvertfall.


Først ut i dag er denne herlige grønne tallerkenen i pressglass.
Har du sett så nydelig fargen på glasset er. Jeg var så heldig å få tak i en 
stabel med 12 slike tallerkner. Pressglass er en av mine svakheter...
Ja dere vet jo at jeg har ganske så mange svakheter når det 
gjelder brukt da.  Det har dere nok sett etter hvert!!!


Gamle kjøkkenredskaper er en annen svakhet jeg har, 
så denne fine "vass-ausa" som jeg sier, den var dømt til å bli med meg hjem.
Husker at tanta til mannen min hadde en sånn hengende på kjøkkenet sitt.
Hun hadde ikke innlagt vann og måtte bære vann i bøtter inn på kjøkkenet sitt.
Dette var faktisk på 90 tallet, så det er ikke så lenge siden.
Mine besteforeldre hadde spring med bare kaldt vann på kjøkkenet ved
utslagsvasken og der hang også ausa på røret og alle drakk av den.
Det er heller ikke lenger siden enn på 80 tallet.
Det skulle tatt seg ut i dag det...


Ei fin mugge med flott retro dekor fra Figgjo Flint har også funnet vegen hjem til meg
i løpet av denne uka. Husker disse godt fra min egen barndom på 70 tallet.
De geometriske mønstrene er igrunnen veldig fine. Rart hvordan
smak og trender forandrer seg gitt. For på 90 tallet kunne jeg faktisk ikke
tenkt meg å kjøpe noe med retro preg i det hele tatt. Sånn er det ikke nå.


En stabel med 6 dessert tallerkener fra Stavangerflint har jeg
også funnet i løpet av uka. Disse likte jeg godt ved første øyekast.
Morsomt med norske varer også. God kvalitet og god design.


Dette nasjonalitets merket for lastebiler fant jeg på loppis
sist helg. Synes det var en kul ting. Jeg plukker ikke bare med meg
dameting når jeg ute på bruktjakt. Har jo tre karer i hus med meg,
så jeg lærer jo litt av dem også. Så litt "manntikviteter" blir også 
med hjem til meg innimellom. He he.


Over til det mer damete igjen. Her føler jeg meg vel mer hjemme, 
enn jeg gjør med "manntikvitetene". Dette sausnebbet er fra Frankrike, men jeg
fant det på loppis. Synes det er sååå sjarmerende selv om det er krakelert.


Denne fine gamle terrinen fant jeg på samme loppis.
Den er også krakelert, men fy søren så dekorativ. Bare se på
lokket og hankene. Jeg synes nesten at slike gamle porselensting er
mer dekorative og sjelfulle når de har litt krakelering jeg.
Det vitner om et levd liv i bruk, det liker jeg godt.


Så til slutt viser jeg noen deler av et servise til 6 personer som jeg 
fant på ei bruktsjappe. Dette ser nesten ubrukt ut. Så lekkert det er med
gulbeige farge og litt mørk gullkant rundt. Jeg falt pladask selvsagt...
¤¤¤¤
De av dere som har tatt en titt inn i bloggbutikken har allerede 
sett noen av disse tingene der. Jeg kan ikke ha alt selv, derfor legger 
jeg ut ting også nesten med det samme jeg har kjøpt dem. På den måten 
binder jeg meg ikke så sterkt til tingene. For det er et problem jeg har hvis
jeg har ting for lenge i hus... Da blir det veldig vanskelig å la de fare.
Men jeg pynter opp med de i heimen selv om de ligger ute for salg.
Til noen andre har kjøpt dem kan jeg jo kose meg med dem.
¤¤¤¤
Håper du får en fin lørdag.
Mannen og jeg er bedt i krepselag i kveld,
så vi gleder oss masse til det.
Blogges i morgen!!!

3 kommentarer:

  1. Alltid gøy med små og store bruktfunn. (",) Likte spesielt N-skiltet og mugga. Godt at ikke alle kaster alt!

    SvarSlett
  2. Her var det mye fint !
    Husker bestefar hadde en øse hengende over vasken ..og den ble flittig brukt .
    Jeg har vært på jakt etter en sånn suppeterrin ..men uten hell ...
    Ha en fin søndag !
    klem Anne

    SvarSlett