tirsdag 28. oktober 2014

Gamle kasser og skrin.

Det ble med tre gamle kasser og skrin hjem til meg også på lørdag.
Jeg er veldig svak for slike gamle ting i tre, slik som dette og den første lille
kista her er jeg veldig glad for å ha fått i hus. Jeg synes nemlig denne 
riktig gamle blåfargen her er så sjarmerende. Blå farge var før et tegn på velstand
sies det. Dette fordi det var en kostbar farge utvunnet fra fjellet av Kobolt.



Detaljene er også flotte, med et fint håndtak på lokket og et jernband
som holder lokket sammen. Selve lokket er litt slitent, men muligheten er der for
at jeg tar det av og bruker selve kassa som potteskuler til jul. Se for dere
to store julestjerner oppi her, det tror jeg kan bli superfint.



Dette fine lille skrinet her med flott rominndeling i har vært brukt 
til å oppbevare og sende inn prøver av melka på gården hvor jeg kjøpte det.
Gårdbrukeren fortalte det selv og jeg ble enda mer glad i skrinet da jeg
også fikk historien bak det. Hos meg skal gamle skjøre juletrekuler få lov å 
tilbringe det meste av året i dette skrinet heretter. Nytt bruksområde for
skrinet og nyttig for meg som samler på gamle juletrekuler, som er superskjøre.


På bildene under her ser dere en gammel kasse som har inneholdt 
svisker. Den har tydeligvis vært sendt til Oslo en gang, da det er stemplet
inn på siden av kassen. Det står også at den har hatt 4 kg med svisker 
som innhold. Kjempefint å putte ting i en liten kasse og bruke som et samlende
element på tingene. Jeg liker sånt så utrolig godt.



For å få kassene i sånn høvelig grei bruksstand krevdes det VIRKELIG
en innsats hva vasking angår. Kassene var nemlig fulle av gammelt metallskrot.
og dertilhørende rester av olje og andre uhumskheter. Grønnsåpe og Salmiak er mine
gode venner når slikt skal vaskes bort. Så nå lukter det Grønnsåpe og ikke bare
gammel olje av kassene. Litt koseligere det.

3 kommentarer:

  1. Å hjelpes,jeg tror jeg dner av det lekre serviset ditt uner!nydelig bilder og for en lykke da!!!!!!!!!!Av og til klaffer det bare altså,heldige deg!!!!
    Og desse trekassene er heler ikke verst,og av den sorten man slett ikke kan få nok av!Sjarmerende,og attpåtil med grønnsåpelukt!!Mmmmm…
    Du har jammen vært heldig i det siste!!!!!!!!!!

    En regnfull hilsen fra Sunnmøre,med et snev av misunnelse ;))))

    God ny uke!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  2. die kiste sieht cool aus!!! danke für die tollen bilder und inspirationen!!! einen schönen dienstag wünscht angie aus deutschland

    SvarSlett
  3. Fy søren for noen skatter du har fått tak i.
    Og du tar så fantastisk fine bilder.
    Har kost meg med bloggen din både lenge og vel.

    Klem

    SvarSlett