mandag 27. oktober 2014

Gammelt porselen er en fest i seg selv.

Jeg føler meg fortsatt bare så griseheldig, 
som kom over dette flotte gamle middagsserviset her fra Egersund.
Et helt utrolig funn og til en meget rimelig penge også, selv om nesten alle
fatene har nagg et eller annet sted. Men det blåser jeg faktisk i på akkurat 
dette serviset her. Kan fint brukes uansett om det er et hakk under...



Mønsteret er det gode gamle Willow Pattern,
som er brukt på serviser i mange land og finnes i forskjellige utgaver.
For min del var det akkurat denne utgaven fra Egersund som har
 vært en drøm jeg nesten ikke har turt å drømme engang...



Nydelig blåfarge og vakre detaljer på alle delene.
Lokk-knappen på potetfatet er intet unntak, og jeg kunne ikke la være 
å fotografere den heller selvsagt. Serviset er vel egentlig ikke laget av porselen,
men av Fayanse. Det betyr ingen ting for meg, for jeg har hatt lyst på et
sånt servise i mange år, men aldri trodd jeg skulle komme over det.



Dekoren Willow Pattern er brukt på en rekke modeller fra Egersund fra 
1867 til 1976, og akkurat dette serviset som jeg har fått tak i bærer stempelet
 som er brukt i perioden 1920-1952. Noe sier meg at dette ikke ble kjøpt så sent som i 1952, 
men før dette. Vet ikke hvorfor, men synes jeg "kjenner" det når jeg tar i det.
Om det er at jeg har noen "åpne kanaler", eller bare er ønsketenkning vet jeg ikke...
Men jeg får liksom noen "vibber" fra lengre tilbake i tid, som for eksempel rundt
1925 eller deromkring. Sikkert bare innbilning men man skal aldri si aldri heter det.



Å som jeg gleder meg over dette serviset her.
Gjentar det til det kjedsommelige, men slike kupp som dette
gjør at man opprettholder gløden i år etter år når det
gjelder skattejakter etter gammelt "gull".
God dag til alle dere der ute.

11 kommentarer:

  1. Just beautiful! Wish you a wonderful week ahead! Hetty

    SvarSlett
  2. Ååå så heldig,det var kjempefint. :))
    Klem til deg og god ny uke.

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg ilag med deg -
    for den følelsen du har nå er jo fantastisk:)
    Service var nydelig fint - og om det har litt skår gjør vel ingenting.
    Det gir bare ekstra sjarm synes jeg.

    Kos deg med gleden og synet av denne vakre skatten:))

    Klem, Gerd Kr.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. For et nydelig servise! Jeg synes jo bare det er sjarmerende med litt skår og så slipper en å være så redd for å være den som lager det første skåret eller knuser den første tallerkenen.
    Jeg har to gamle serviser det ene i perfekt stand og det andre med hakk, skår og noen tallerkener er knust. Det som er helt får jeg meg ikke til å bruke, for jeg er så redd for å ødelegge det som andre har vernet så nøye om i mange år. Så det serviset som jeg har mest glede av er det som har skavanker for det er jeg ikke så redd for. Snålt :-)

    SvarSlett
  6. Er det mulig å være sååå heldig!!? Fantastisk, jeg hadde blitt helt yr selv, er så glad i dette, bestemor hadde et maken servise fra samme periode, tidlig på 1900 tallet. Å se dette vekker mange gode minner. kos deg med den nye skatten!
    Ha en fin ny uke.
    Klem fra Signe.

    SvarSlett
  7. woooooow, was für prachtexemplare!!! das ist ein toller fund und das geschirr ist wunderschön und sehr dekorativ!!! liebe grüße und einen schönen montag von angie aus deutschland

    SvarSlett
  8. Hvor stort hus har du :) Men klart du kunne ikke gå fra dette- det er nydelig dette også- og Egersund :) Takk for forklaringen på Fayance !

    Nå har jeg rivd meg i håret i to dager- jeg får altså ikke til å lage en slik følg meg på den nye bloggen. Mulig jeg må godta det nye med Google +- kan ikke noe være litt enkelt da :)

    God kveld klem Monica

    SvarSlett
  9. That is an amazing collection of blue Willow Ware Pattern! Very beautiful!
    Have a good week!
    Ingrid xx

    SvarSlett
  10. Underbart porslin!! Jag gillar verkligen det blå :) Kram Anna

    SvarSlett
  11. Gratulerar till den underbara servisen!
    Jag förstår att du är glad!
    Kram!!!

    SvarSlett