søndag 9. november 2014

Jeg fant, jeg fant sa Askeladden...

Noen ganger føler jeg meg ganske enkelt som Askeladden i det 
berømte eventyret om Espen Askeladd og prinsessen som ingen kunne målbinde.
Ikke at jeg vinner noen prinsesse da, men tenker mer på spenningen
man kjenner på når man leter igjennom gamle og rare ting i hyller og kasser.
Da hender det at man får den der, jeg fant, jeg fant følelsen.



Skal forresten komme med en liten digresjon her:
Min mann fant en gang en gammel svartovn på en gjennvinnigsstasjon. Den ville
 han gjerne ha og betjenten på stasjonen sa at den var hans hvis han ville dra den med seg. 
Han la til at " Du er litt av en Espen Askeladd du. He he.!!!"
Det der har vi ledd mye av etterpå, for det kan jo passe bra det med tanke på at 
det var en sliten gammel svartovn med aske inni og det hele. Tror nemlig ikke betjenten 
på gjennvinnigsstasjonen tenkte på "prinsessa" denne Askeladden hadde klart å  målbinde.
For hun så ikke spesielt prinsesseaktig ut med møkkete arbeidsklær og håret til
alle kanter. He he. Kan heller ikke tenke meg at prinsesser lemper gamle svartovner
opp på tilhengere. Men Askeladden var lur han for ovnen er i bruk den, 
som varmekilde og komfyr på ei hytte langt inni skogen uten bilveg.
Så det er noe i at "Jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, så fører jeg vel den!"
Det er mye som kan komme til nytte, selv om andre har kastet det.



Disse tingene her fant jeg blant skrotet som var i kassene jeg kjøpte
på låvesalget for noen helger siden. En fin gammel vannkran i messing med
Porselensknott på. Kult at det står VARMT på den også. 
Sånt kaster ikke jeg veit dere...



Nøklene, kandissukkeret og den lille boksen med bakepulver 
dukket også opp blant skrotet. For mange er det sikkert skrot, men 
jeg synes det var små skatter jeg. Så nå pynter de opp på dette lille plettfatet.
Da jeg åpnet bakepulverboksen så det nesten ut som om det var
gullglitter nedi der. Er kanskje det gamle bakepulveret som
har krystallisert seg. Ikke veit jeg, men "gullstøvet" skal
få lov å være nedi boksen uansett hva det er.
Skrotnisse er jeg ihvertfall helt sikkert, ingen tvil om det.
Men når man lar seg glede av sånne småting som dette, kan man ihvertfall
ikke si at jeg er vanskelig å glede. He he.
Fin søndag til alle som stikker innom bloggen i dag.
Skrotnissehilsen fra meg.


8 kommentarer:

  1. Flotte ting og utrolig flott komponert, nydelig stemning i bildene. Ha en nydelig Søndag.

    SvarSlett
  2. Her var det mange flotte saker,heldig er du som har
    så mye fint. :))
    God Søndag til deg også.
    Klem fra en annen skrotnisse.

    SvarSlett
  3. Skrot for mange og SKATTER for noen
    - og den esken var du heldig med:)
    Masse fint der og et fint stilleben.

    En fin søndag til deg også.

    Klem, Gerd Kr.

    SvarSlett
  4. soooo tolle alte teile!!!!! ich freu mich mit und wünsche ihnen einen schönen sonntag, liebe grüße von angie

    SvarSlett
  5. Så gøy! Det gjelder å se gull der andre bare ser gråstein! Morsomt med den ovnen mannen din fant! :)

    SvarSlett
  6. Ja det er å se hva en kan finne i gamle esker og kasser.
    Utrolig mye fint kan jo dukke opp.
    Det stod en gang ei eske, nedsnødd utfor en leilighet
    min eldste sønn bodde i. Den kom mer og mer frem utover våre.
    Oppi der fant jeg flere flotte ting. Og det tok jeg jo med meg.
    Noe til loppemarkedet og noe hjem til meg selv.
    Ønsker deg en fortsatt god dag :)

    SvarSlett
  7. Jeg liker veldig godt måten du skriver på - og kjenner meg veldig godt igjen. :-)
    Selv om jeg er litt treg på bloggfronten for tiden gleder jeg meg alltid til å lese dine innlegg. :-)
    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  8. Vilka härliga gamla saker :) Ha det gott. Kram Anna

    SvarSlett