søndag 21. desember 2014

Mye å være takknemlig for...

Hva vi legger i jula er forskjellig.
Selv om vi selvsagt kjenner Juleevangeliet og
vet hvorfor vi faktisk feirer jul.
For mange er jula også en tid for ettertanke.



For min egen del gjør jeg vel ikke de store tingene for å 
gi jula noe spesielt innhold utover at man prøver å ha det hyggelig
og at vi spiser alt for mye godis og feit mat...
Men i jula får man liksom noen tanker i forhold til dette 
og om forskjellene i verden og i landet vårt. Dette kommer spesielt godt
 til syne når høytiden senker seg over oss.
Ikke alle har det like bra og ikke alle gleder seg til Jul engang...
Det er jo egentlig veldig trist .




Allikevel kan man ikke gå rundt å
ha dårlig samvittighet for at man faktisk har det bra.
Man får gjøre det en kan for andre, om det er ved å gi penger,
hjelp eller bruke tid på frivillig arbeid. Mulighetene er mange,
og mange er utrolig flinke på flere måter.
Med tanke på dette får julefeiringa
meg til å være takknemlig
for så mye.




Jeg er takknemlig for at jeg er født i, og bor i rike Norge,
at jeg er frisk og at familien min har det bra, 
at vi har mat på bordet og kan kose oss i jula,
at jeg har en jobb å gå til, som jeg liker,
at jeg får lov å bety noe for andre mennesker,
at vi har fred i vår del av verden.
Ja jeg har ganske enkelt utrolig 
mye å være takknemlig for!!!
¤¤¤¤
Har du noe du er ekstra takknemlig for og som
du tenker spesielt på nå i jula?
Tror det er sunt å tenke på dette for oss
som stort sett har det kjempebra.
Og man skal ikke ha dårlig samvittighet for det,
bare være takknemlig...
TAKK

5 kommentarer:

  1. Så fina juliga bilder du bjuder på!! Julgranskulorna extra fina :) Ha det gott. Kram Anna

    SvarSlett
  2. their decoration is very nice !!! love greetings 4th advent of angie

    SvarSlett
  3. Takk for alle fine innlegg du har delt med oss på bloggen din i 2014. Ønsker deg en god og glad jul! :)

    SvarSlett
  4. Fint sagt, Marit.
    Vi må ha lov å være takknemlige og glade for det vi har,
    Og de aller fleste av oss gjør også noe for våre medmennesker som kanskje ikke har det like greit som oss.
    Jeg er i alle fall kommet dithen at jeg prøver å bidra mest mulig lokalt - er faktisk ganske mange i nærmiljøene våre som trenger en ekstra oppmuntring, ikke bare til jul, men hele året.
    Ønsker deg og dine ei riktig god jul med masse julekos og -hygge.
    Klem fra Inger

    SvarSlett
  5. Det var ett fint inlägg med fina bilder!
    Visst ska vi vara Tacksamma för det vi har och hjälpa andra så gott det går.
    En kan inte hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon...
    Önskar en God och Välsignad Jul!

    SvarSlett