onsdag 31. desember 2014

Tilbakeblikk på julen 2014.

På årets siste dag kommer en liten kavalkade over
selve juleforberedelsene og jula her hos meg.
Tenkte at jeg hadde "julet" lite i år, men når jeg så igjennom
bildematerialet mitt fra november til og med i dag,
så var det jammen ganske så mye jul her i år også...



Det startet med årets adventsstake,
som hos meg var en gammel kakeform i år.
Virkelig et høydepunkt når man kan starte opp med
pynt og kreativiteter til jul. Skikkelig kos.
Jeg liker så godt å pusle med sånt.




Gamle ting som sopp-lysestakene og
nye kreativiteter som årets lettvinte Svibel-potter
er ting jeg liker å lage og finne fram .



Når sola viser seg fram i desember
er det magisk og lyset er herlig. Inspirasjon
og skapertrang bobler, før jula.




Så må jeg innrømme at jeg er en
nostalgiker av rang, og i år fant jeg fram Englespillet
som min mormor har hatt. Dette og den gamle lysestaken av en grein,
som min morfar har laget gir meg nesten magiske øyeblikk.
Hyggelige minner fra jeg var liten dukker opp.


Så fant jeg fram nøkkelen til jula,
og pynting og julegaver kom på plass slik det skal før jul.
Jeg trenger nok ingen nøkkel for å låse opp jula, for selve hovednøkkelen
den har vi nok alle i våre hjerter tror jeg. Minner, tradisjoner,
nye tradisjoner som man selv lager seg. Julefred og litt
stri det hører med, og tilsammen blir det jula
som vi er så glade i.


Litt bruktshopping har det jammen også
blitt før jul. Denne kannen var superdekorativ.
Dere får nok se mer til den tror jeg.



Gamle juletrekuler og norske flagg ble
funnet fram rett før jul, og jeg tjuvstartet juletresesongen
med å pynte noen grankvister.



Årets julemiddag ble inntatt ved
dette pyntede bordet. Med mye jobbing i jula
var stikkordet god planlegging og stramt tidsskjema de
siste dagene før jul, og på selve julaften.
Alt gikk bra og etter planen.


Litt herlig stearinlys stemning var hyggelig
å kose seg med på kvelden etter at jeg var ferdig med en
travel arbeidsperiode den 26. desember.




Å fyre i ovnen og tenne lykter
og stearinlys det hører jula til. Og hos oss
er det mange av både lykter og lys.



Gammel juletrepynt er også noe jeg
setter stor pris på i jula. Hos oss har treet i år hatt
en salig blanding av gammelt og nytt.


Så i romjula kom den skikkelige kulda
og landskapet ble forvandlet til et herlig eventyrland.
Kan man ønske seg mer???


Så da takker jeg for ei herlig
juletid dette året også. Nå kan vi forlate årets
siste høytid og gå det nye året i møte med blanke ark og fargelegge
det som vi vil.  Ønsker å takke alle som har tittet innom
bloggem min for hyggelige besøk og kommentarer.
Håper dere finner det verd å følge med
også inn i 2015.
¤¤¤¤
Nyttårshilsen fra Marit



7 kommentarer:

  1. Tusen takk for mykje god lesnad gjennom dette året. Kjikar forsatt innom deg kvar morgon, er so kjekt og inspirerande. Likar den folklege stilen din og alle dei fiiiiine bruktfunna dine. Misunnelig på mange av kuppa dine. Håpar du forset i same stilen neste år og,så kjem eg vel til å sjå innom deg. Godt nyttår til deg og dine
    Klem frå
    Mildrid-Annette :-D

    SvarSlett
  2. Tack för fina Juliga bilder och ett Gott Nytt År / Anna

    SvarSlett
  3. Tusen takk for koselig kavalkade!
    Takk for i år - vi sees neste år!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  4. Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram Ingrid

    SvarSlett
  5. Vilken vacker kavalkad! Underbara bilder som vanligt...
    Önskar dig det bästa GOTT NYTT ÅR!
    Kram till dig,
    Titti

    SvarSlett
  6. Koselige julebilder, tenk at det er 11 mnd til neste gang!
    Ønsker deg en fin nyttårsfeiring og et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  7. Så flott avslutning på året med de nydeligste bilder .
    Takk for et fint bloggår !
    Gleder meg til å følge deg og nyte dine fine innlegg i fet nye året .
    GODT NYTT År !
    Klem Anne

    SvarSlett