lørdag 10. januar 2015

Bruktfunn kavalkade Porselen og Fayance...

Har ikke noe ny innkjøpt brukt å vise dere denne lørdagen.
Skulle gjerne hatt det altså, men har bare rukket å besøke en bruktsjappe
hittil i det nye året, og da fant jeg faktisk ingen ting.
Så dette får bli en kavalkade over noen av mine herlige bruktfunn
fra fjoråret. Er jo litt i modus for bilde-gjenbruk denne uka,
så det får bli det i dag også. Kos dere med bildene for det er mange
herlige godbiter fra fjorårets loppisbesøk og bruktsjappe raid!!!


Dette første middagsserviset her var jeg nesten i ekstase over å finne på loppis
på bygda hvor jeg bor. Hadde jeg aldri trodd. Denne terrinen har vært å se i stua vår helt fram
til jul. Da fikk den en liten pause. Er ikke i tvil om at den kommer fram igjen til 
våren. En herlig dekor og ikke minst farge. En virkelig favoritt!!!


Dette serviset har vandret videre fra meg, og jeg var faktisk
så heldig å innta nyttårsmiddagen den 31.12.2014 på dette allikevel.
Var nemlig bedt til hun som overtok det. En av mine fine svigerinner.
Veldig god mat og nydelig servise og ellers en flott kveld.


Disse fine Egersund koppene kjøpte jeg på 
ei bruktsjappe og så hadde jeg asjetter fra før, som jeg hadde
kjøpt på et tidligere loppis. Snakk om flaks da!!!


Engelsk teservise. Her var det samme greia.
Hadde kjøpt asjettene på loppis, og fikk tak i koppene på nettet.
Nok en gang snakk om flaks. Dette serviset har også
fått et nytt hjem. Håper det brukes ofte.



En stabel med gamle asjetter, 
noen med små hakker langs kanten. Akkurat med disse gjør 
det ikke noe, for de blir brukt som underlag for uteblomstene mine.
Koselig med noe fint der også.


Disse koppene er gamle, flotte og superskjøre.
Flotte som dekorasjon, synes de er aldeles nydelige.
Gullkantene er fine på de to dere ser her, og på
to andre er de litt slitt. Uansett flotte kopper fra
starten av 1900 tallet. Ikke verst.


Så kommer vi fram til årets absolutte beste kjøp.
På låvesalg fant jeg dette gamle Egersund serviset. Ferdig priset
til en sum man bare drømmer om. Fult servise til 12 med mange fat sausenebb,
lokkefat og you name it. Dette har fått hedersplassen i tallerkenhylla på
kjøkkenet. Dette er jeg GLAD i og for at jeg fikk kjøpt!!!



Sausenebb og terrin fra Frankrike fikk jeg også 
kjøpt på et loppis i 2014. Likte det veldig godt, men det fikk
flytte til noen som tar godt vare på det.
Noen ganger er man bare så glad for at noen man kjenner 
litt til overtar tingene en selv har hatt.
Ved omplassering er det jo viktig med gode hjem. He he.


Disse to fatene med Roccocco mønster fra Egersund 
er jeg også meget fornøyd med å ha landet i 2014.
Står i skapet og venter på rett anledning til å brukes. Kan tenke
meg at røkelaks og litt frisk salat, sukkererter og små
herlige Norske tomater vil gjøre seg bra på disse.
Flott å kose seg med i sola ute til sommeren.
Kan nesten ikke vente jeg,...


Disse kuvertene med herlig retro servise var
nokså slitte. Men jeg digger gult, og de ble med hjem til tross
for skavanker og skår. Herlig med lys i da!!!


Så til sist dette serviset med 
Oldemors Roser på. Det fikk jeg tak i langt ut på 
dagen på et loppis på bygda her det også.
Har ønsket meg sånt ett leeenge.
Har ikke brukt det så altfor mye, men jeg liker 
det godt. Kanskje litt for søtt for meg,
så ikke umulig det havner i bloggbutikken en dag.
Den som venter får se...
¤¤¤¤
Tror ikke jeg skal håpe på like mange kupp i 2015.
For fjoråret var nok et toppår hva bruktfunn
angår for meg. Selvsagt er det lov å håpe, men det
skorter jo snart litt på plassen også da.
En oversikt over markeder og loppis jeg liker
kommer også senere i vinter.
Må bare få tilgang på datoene først.
¤¤¤¤
GOD LØRDAG FOLKENS:


6 kommentarer:

  1. Det er så mye fint av gammelt porselen, man kan få tak i. Man blir glad av å se på det!
    Jeg skal kanskje på brukthandel neste lørdag. Bare synd at det er ganske fullt i skapene mine.
    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  2. Nydelige alle sammen og veldig nydelig det som svigerinnen din har nå :) Godt det ble innen familien.

    Ha en fin helg- her snør vi ned og det snør nok hos deg også...

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  3. Så mye fint du fant i 2014 - likte spesielt godt terrinen og de to fatene :-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  4. Åhhh himmel så fint! Gillar det blå/vita porslinet...vilka fynd du har gjort!
    Önskar dig en skön helg, vi väntar storm här på ön!
    Varm kram,
    Titti

    SvarSlett
  5. Så mye fint og siden vi har ,ute med loppis her jeg bor er det veldig hyggelig å se dine fantastiske loppefunn :-)

    SvarSlett
  6. soooo søt !!!!! Jeg elsker retter !!! elsker alle angie fra Tyskland

    SvarSlett