mandag 2. februar 2015

Tulipaner fra Amsterdam.

Tulipaner er nok en av mine favorittblomster.
Har likt dem siden jeg var liten.
Husker det var stor stas når min far pleide å ha med et par bøtter
med tulipaner hjem fra Nederland i Påsken hvert år.


Når jeg ble ungdom pleide jeg å være med 
faren min til Nederland hver påske og da var det jeg som tok med
et par bøtter med denne blomsten hjem. Gledet mange med
en bukett tulipaner når jeg kom hjem da. 


Gledet meg alltid til å gå på blomstermarkedet
i Amsterdam for å kjøpe med meg fargerike gleder hjem.
Skal du til Amsterdam noen gang må du gå innom blomstermarkedet.
Det ligger ved Singel, en kanal i sentrum av Amsterdam.
Her kan man få seg et virkelig fargekick.


Grunnen til at jeg var med min far til 
Nederland hver påske er at han i alle år har kjørt turistbuss.
Og i påsken var det alltid blomstringsturer til Nederland. Jeg må si at jeg lærte
meg å like det landet godt. For noen år tilbake var
jeg der igjen i egen regi. Garanterer at det kommer til å skje igjen, for Amterdam
er nok min favorittby utenlands faktisk. Avslappet atmosfære 
og hyggelige mennesker over alt.


6 kommentarer:

  1. Hei, tulipaner er kjempe fine blomster, liker dem kjempe godt jeg også. Ha en flott dag :-)

    SvarSlett
  2. Har aldri vært der men den byen står også på lista :) Tulipaner er jo vakkert og et helt blomstertorg med tulipaner i alle farger, ja det er en opplevelse .

    Ha en ny flott uke :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  3. Ja tulipaner er skjønne. Og så gir de så vår følelse :)
    Kan tenke meg det var kjekt å få være med på slik tur.
    Mener foreldrene mine har vert på blomstertur til Amsterdam.
    Det var en stor opplevelse, om eg ikkje husker feil :)
    Ha ei fin ny uke !
    Klem

    SvarSlett
  4. Tulipaner er flotte.
    Har vært i Nederland, men ikke under blomstringen i Amsterdam.
    Skulel gjerne hatt en tur til det. Vi får se hva det blir
    Min far kjørte lastebil, og det var alltid stas å være med han
    å kjøre, men han kjørte ikke langturer.
    Ha en fortreffelig kveld :)

    SvarSlett
  5. Vilken underbar färg det är på Tulpanerna!
    Vi har en Holländare som har sitt sommarhus bredvid vårt och han har haft med sig Tulpanlökar till oss därifrån.
    På Våren kan jag "frossa" i Tulpaner när de kommit fram, längtar redan...
    Önskar dig en fin, fortsatt Februarivecka!
    KRAAAM!!!

    SvarSlett
  6. Å DETTE HØRTES KOSELIGT UT
    GODE MINNER
    TENK BØTTER MED TULIPANER
    LYKKE
    KOS DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlett