fredag 10. juli 2015

Sommerbesøk på Hadeland Folkemuseum.

Har visst ikke blitt så mye blogging i ferien heller.
Men nå har jeg funnet ut hvordan jeg får lagt ut bildene fra telefonen min
hit til bloggen. Så da kan det være håp framover.'
I dag vil jeg ta dere med på en liten utflukt til Hadeland Folkemuseum.


Har dere sett noe så idyllisk som denne gamle 
husmannsstua her. Om jeg skulle kjøpe meg en hytte noen gang
så er altså dette drømmehytta for meg. 
En gammel husmannsplass ville vært perfekt for meg 
og mannen som begge liker gamle ting godt.


Dette er interiøret i den gamle husmannsstua.
Kunne flytta rett inn her jeg. Det virker som ren idyll nå, 
men jeg er sikker på at det har vært mange tunge tak og mye slit mellom disse 
veggene her før i tiden. Men som en kontrast til det daglige
livet er dette helt flott. Her nytter det ikke å 
forte seg og det har man godt av.



Her er et lite utsnitt fra ei storstue i et 
stort gammelt gårdshus, så her var det nok større forhold og 
bedre kår. Men husmannsstua er alikevel vel så sjarmerende etter
min mening. De rosa veggene snakket liksom til meg...


Kjøkkenbldene over og under her er fra det samme
store gårdshuset. Dekketøyet var kanskje oppbevart i denne gamle
kjøkkenbenken her, mens selve matlaginga foregikk på
grovkjøkkenet som du kan se under her.


Stabburet under her sto på gården som ett av mine
tippoldeforeldrepar drev. Morsomt med gamle kjente bygninger på
folkemuseet. Husker nemlig så vidt at dette stabburet sto på
gården før det ble tatt ned og gitt til museet.


Vil med disse bildene fra Hadeland Folkemuseum 
oppfordre til å ta en tur enten hit, eller til et folkemuseum nær der du bor.
Det er så godt å gå mellom de gamle husene og kjenne på 
historien. Når jeg går her kjenner jeg liksom at jeg blir "jordet" og det
er veldig sunt en gang imellom. Hadde en flott dag 
her på museet.
¤¤¤¤
Fortsatt god sommerferie.

3 kommentarer:

  1. Kjempe fine bilder! Ja, her kunne jeg også stortrives, ingen tvil om det! Så nostalgisk og koselig. Det er noe med historien bak også, tanken på hvordan man levde før i tiden. Det så ut til at du hadde en fin-fin utflukt :)

    Fortsatt gode sommerdager. Klem, Line.

    SvarSlett
  2. Alltid hyggelig å høre fra deg. Lovende dette med mobilen... (",)(",)

    SvarSlett
  3. Så spennende, å se inn i gamle hus, hvordan de hadde det. Legger merke til at det var snaut med tekstiler i den tia, kontra i dag. Nydelige bilder med fin nostalgisk stemning i. Fortsatt god sommer.

    SvarSlett