onsdag 16. september 2015

Eplehøst...

Epler hører liksom høsten til.
Hos oss har vi tre epletrær. Ett som vi har plantet selv, og 
to riktig gamle epletrær. Det ene som vi kaller Apalen bærer
Åkerøepler. Eller riktigere sagt den bar Åkerøepler, for
det har ikke vært frukt på den siden jeg var barn.


Det er jo litt rart egentlig, men den er helt
sikkert beskåret helt feil og den er sikkert minst 100 år gammel.
Noen som kan noe om dette hvorfor
et epletre ikke får frukt???
Legg gjerne igjen en kommentar dersom 
du har peiling på dette.


Med eplehøsten kommer det også
bakelyst og en Eplekake ble det, som fikk være
med ut i Drengstua.


Her i det lille hagehuset vårt koser vi oss maks.
Og eplekaka smakte slett ikke verst den, selv om eplene
var forferdelig sure og ikke helt modne enda.
Fin ettermiddag og kveld til dere.
Hos meg blir det en cowboystrekk nå kjenner jeg...

5 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med at Drengstua kommer med i Lev Landlig! Det er jo kjempegøy, Marit! Mmmmm.....eplekaken så deilig ut..namnam...bakte en veldig god en selv på søndag:)

    Ønsker deg en fortsatt fin uke!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  2. HEI PÅ SØTE DEG:)
    Så god kaka såg ut
    jeg er inngen baker
    så her blir det desverre ikkje sånne fristelser
    håper du fikk deg en god kvil
    natta klem fra Eli:)

    SvarSlett
  3. Herlig. Eplekake er jo bare så godt.
    Og det smaker nok ekstra godt ute i hagestua
    Her blir det nok også eieplekake i morgen.
    Har noen epler ute på et lite tre som snart kan spises.
    Og da går de vel til kake tenker jeg.
    Ha ei fortsatt god uke :)

    SvarSlett
  4. Har alltid fått høre at eplekake skal ha sure epler jeg...men det er vel to måter med det også ;)
    Kaken ser ihvertfall nydelig ut - du har blitt så flink å ta bilder Marit!!!! Og den drengestua di er da så fotogent som det går an å bli,helt nydelig!!!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  5. Herlige bilder, fristende kake.
    åkerø er flotte epler, men ein dårlig bestøver!
    Du trenger ein pollensort, eks. James Greve ,Savstaholm, Transparent Blanche.
    Og flittige bier ,-)

    Ha ein fin dag,
    Her syns både pus og eg at det er best inne.
    Klem,

    SvarSlett