fredag 13. mai 2016

Enkelt og greit fylt brød til 17. Mai lunsjen.

Da jeg var med @hverdagslykkelise på jobb
sist søndag tok jeg med meg et fylt brød jeg hadde
bakt dagen i forveien.

Her skal du få framgangsmåten på det.
Det er så enkelt at det er bare morro.

Foto: Lise Mari Jacobsen

Jeg brukte en pose med ferdig brødblanding, 
her Solsikkebrød. Men du kan selvsagt
bruke hvilket som helst mel du vil, eller bruke din favorittoppskrift på brød.
Så kjevler du bare ut deigen til et rektangel og fyller inni det du måtte
ha lyst på av tilbehør. Jeg brukte 10 skiver Stranda spekeskinke,  
en pose Rucculasalat og vel et halvt glass marinert fetaost fra Apetina 
til hvert brød og du får jo to brød ut av en pose så dette må du doble.

Legg på fyllet over hele lengden på den utkjevlede deigen,
men la det være igjen et par-tre cm til "lim" på hver side.

Rull sammen deigen med fyllet på som ei rullekake, og legg brødet 
i ei brødform med "sømmen" ned og la det etterheve litt. 
Følg bare anvisningen på posen dersom du er like lat som meg 
og bruker ferdig melblanding.
Så skar jeg noen snitt på toppen av brødene for at det skulle
se litt pent ut og penslet de med vann før jeg satte dem i ovnen.

Dette ble skikkelig godt som tilbehør til en enkel salat.
Om du vil ha smør på skivene kan du
sette fram en liten skål så gjestene kan smøre på selv.
Og du kan selvsagt fylle akkurat det du selv
har lyst på inni brødet også.
Pesto ville sikkert ha gjort seg inni der også,
men det hadde jeg ikke for hånden akkurat da jeg bakte.


Dette er superenkelt, men skikkelig godt
og kan serveres til både hverdags og litt mer fest.
Perfekt om du skal ha venninnegjengen på besøk.
Rustikt og greit.
Prøv da vel.

Min variant av et enkelt måltid.
¤¤¤



5 kommentarer:

  1. Dette så jo riktig godt ut! Så gøy å at du vant hos Lise og fikk være med på fotoshoot. Pent stylet bord og fine bilder! Blir spennende å se bildene fra lillstugan 23 mai i Lev Landlig, gøy!!
    Ha en flott pinsehelg og en fin 17.mai!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Jorunn. Det var så gøy å være med Lise. Hadde flaks der ja. Riktig god pinsehelg til deg også.

      Slett
  2. Dette må prøves.
    Gleder meg også veldig til neste Lev Landlig.
    God pinse og 17.mai.
    Klem fra Inger

    SvarSlett
  3. Dette høres jo veldig godt ut og veldig enkelt. Skal helt klart prøve det en varm sommerdag , med salat til!
    Blir artig å se Drengstua i Lev Landlig, gleder meg!
    Vh.Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Morsomt og annerledes "smørbrød"! Takk for tipset :)

    SvarSlett